Hi ha discos que neixen com una anomalia dins una trajectòria. No perquè reneguin això, sinó perquè decideixen tensar els seus límits. "Siete", el nou treball de Rambalaya, pertany a aquesta categoria. Després de tres àlbums construint un dels cançoners més sòlids del rhythm & blues estatal contemporani (sempre en anglès, sempre mirant de cara a la tradició afroamericana), la banda decideix ara girar el volant i enfrontar-se al seu propi idioma. I ho fa sense xarxa.
"Siete" no és un simple exercici de traducció ni un moviment tàctic per ampliar el mercat. El que planteja el grup aquí és una cosa força més complexa: desmuntar set cançons clau del seu repertori i tornar-les a aixecar des d'un altre lloc emocional. Canvia la llengua, però també la temperatura de les cançons. El resultat conserva intacta l'enganxada del rhythm & blues clàssic, el soul musculós i el rock americà que sempre han definit Rambalaya, tot i que ara tot sembla passar uns centímetres més a prop.
La transformació no hauria estat possible sense un treball minuciós de reescriptura. Els membres de la banda han liderat l'adaptació dels textos, acompanyats per les aportacions de Raquel Salvador i Dani Nel.lo, responsables de traslladar al castellà les cançons compostes per Anton Jarl, Matías Míguez i Héctor Martín sense perdre naturalitat ni nervi narratiu.
També hi ha una cosa profundament simbòlica en el mateix títol del disc. "Siete" remet al nombre de cançons que conformen l'EP, però també a la identitat col·lectiva d'una banda formada precisament per set músics que fa anys que funcionen com una maquinària perfectament greixada de soul suat, vents incendiaris i rock de carretera.
El disc compta a més amb quatre col·laboracions que ajuden a ampliar el mapa estilístic del projecte sense trencar-ne la coherència interna. Carlos Segarra aporta la seva experiència rockabilly i aquest fraseig que sembla sortit d'una carretera secundària nord-americana; Tarc introdueix gravetat i electricitat; Ovidi Tormo de Los Zigarros suma tall guitarrer i actitud; mentre que Angie Sánchez afegeix textura, sensualitat i contrast.
Musicalment, "Siete" funciona com una petita cartografia de les obsessions sonores de Rambalaya. Hi ha rhythm & blues clàssic a “Estàs a la que salta” (“Chip on your shoulder”), rock del sud a “Cants de sirena” (“Let me get out of this place”), aromes frontereres, mitjos temps soul i balades nocturnes com “Només et somnia”, nova de “Plorant-te” (“Cry”). També reapareix “Bootlegger Man”, convertida ara en “Fora de la Llei”, probablement una de les cançons més immediates i magnètiques de tot el repertori recent del grup. “The Border” i “Rider with no head”, que es converteixen a “La Frontera” i “Pollo Sin Cabeza”, respectivament.
Enregistrat entre estudis d'Alacant, València, Mallorca i Barcelona, l'EP serveix a més a més per posar definitivament en primer pla les possibilitats vocals de Jonathan Herrero. La seva interpretació, sempre intensa, troba aquí una dimensió diferent: menys impostada, més física, més propera. Com si el castellà hagués obert una porta emocional que estava entretancada.
El més interessant de "Siete" és que evita caure a la nostàlgia o al clixé de “fer soul en espanyol” com a raresa exòtica. Rambalaya entén perfectament que el soul no depèn d'un idioma concret, sinó de la manera com una cançó transmet desig, pèrdua, eufòria o derrota. I en aquest sentit, aquest disc no sona a experiment: sona a evolució.
Amb "Siete", Rambalaya no abandona el territori que feia anys que conquistava. Simplement decideix anomenar-lo amb paraules noves.

.jpg)
