Els Groullers som:
Ivó Jordà: gralla, tarota i veu.
Montse Casanova:
acordió diatònic, guitarra i cant.
Agustí Riu: percussions.
Ramon Riera: sac de gemecs, gralla i cant.
Jordi Galobart: flabiol i tamborí, guitarró i veu.
Miquel Beltran: bateria, percussions i veu.
Georgina Montgé: Coordinació, logística i
fotografia.
Altres treballs discogràfics:
Al 2001 vam editar "Nianou", la maqueta.
Al 2004 vam editar el primer disc "Tr3s Qu4rtans amb Folre"
Al 2009 vam editar el segon disc "Amb Arrels"
Al 2004 vam editar el primer disc "Tr3s Qu4rtans amb Folre"
Al 2009 vam editar el segon disc "Amb Arrels"
Al 2001 vam guanyar el Premi “Èxit” de TV3 i
Catalunya Ràdio
Al 2001 vam ser seleccionats i vam participar en
la gira INJUVE del Ministeri de Cultura, vam tocar a Galícia, Astúries i Múrcia.
Al 2008 quedem segons en
el concurs a nivell europeu EUROFOLK, això ens porta a tocar a Andalusia,
Portugal i Itàlia.
Actuacions destacades
Durant aquests gairebé 20 anys hem tocat en els
principals festivals de Catalunya i en alguns d’ells en diverses ocasions: Folk
de Sant Joan, QRambla (Girona), Balls al Castell (Reus), Plaça del Rei
(Barcelona), Tradicionàrius (Barcelona-CAT), Cornamusam (Olot), Solc
(Lluçanès), Primavera Tradicional al Pla de l’Estany, Mercè Folk (Barcelona),
la Carbonera (Cartellà), Fira de Música al carrer (Vila-Seca), Fira
d’Espectacles d’Arrel Tradicional (Manresa), Figueres Folk, Ball a Bisaura,
Dansàneu (Esterri), Arrels d’Arreu (Girona), La revetlla de les Cinc places
(Igualada) i la Llotja de la Música Urbana (Vila-Real- País Valencià); i fora
de les nostres fronteres hem actuat a les Festes d’Agost (Cotlliure); Circuitos
Injuve (diferents actuacions a Galícia, Astúries i Múrcia); Folk Segovia;
Ferixa Nausikoak d'Elorrio (Biscaia); Eurofolk (Archidona); Festival Fifres de
Garonne (Saint-Pierre d'Aurillac); Festival Internacional de Música Celta de
Ortigüeira (Galícia), Aplec Internacional de la Sardana a Graz (Aústria); 1a
Mostra de Cultura Popular i Tradicional a Sevilla (Andalusia); Aplec
Internacional de la Sardana Luxemburg; Escola Occitana d’Estiu (Villeneuve sur
lot - Gascunya); Fête de la Saint Blaise à St Martial (Saint Martial de
Cevennes - França); Eurofolk Portugal (Coimbra), Orcefolk (a Orce i Ancona,
Andalusia).
- Com us vau iniciar en
el món de la música i quina és o era la teva motivació?
Vam començar, ja fa gairebé 19 anys, venint del
món de l'animació i dels geganters. A poc a poc, vam anar obrint la nostra
formació i ens vam veure atrets per l'ambient dels balls folk, tipus
tradicionàrius. Després de fer ballar la gent amunt i avall, hem començat a
treballar amb repertoris més personals, amb temes propis, i amb major treball
escènic i de veus.
- En quins projectes heu
col·laborat i esteu participant paral·lelament? Expliqueu el vostre
projecte “Els Groullers”?
Individualment, estem
treballant amb varis grups, com són: Puça diatònica, Quatre Vents, Criatures,
BdBoix, La Cobleta de la Copeta, Festorum, entre d’altres.
La base musical d’Els
Groullers és el tres quartans tradicional (flabiol i tamborí, sac de gemecs i
tarota) però amb una nova versió, el que nosaltres anomenem tres quartans
amb folre, que té com a eix central aquesta cobla antiga acompanyada
harmònica i rítmicament per l’acordió diatònic, el contrabaix, la bateria i les
percussions.
El nostre objectiu és poder portar la música
tradicional a qualsevol tipus d'escenari o festival. Que torni a recuperar el
caràcter popular que tenia originàriament. Per això, actualment, el nostre
últim treball discogràfic “16 cabres i un munt de vergonyes” és un espectacle
que es pot adaptar a qualsevol format, des d’un escenari de plaça a un teatre o
un gran auditori, i que compta amb molts més recursos més enllà de la música.
També porta un missatge molt clar, despullant tots aquests temes de la visió
romàntica dels temps de la Renaixença ens trobem l'expressió d'una societat que
tenia uns problemes i unes inquietuds no gaire allunyades de les nostres: el
beure, la festa, el sexe, les patacades, i escapar del control de les
instàncies de poder.
- Quins mitjans, col·laboradors
heu tingut per gravar i promocionar el disc “16 cabres i un munt de
vergonyes”? Perquè aquest títol?
Per finançar el disc del “16 cabres i un munt de
vergonyes” ha estat per una banda de la nostra butxaca, i per l’altra gràcies a
la plataforma de crowdfunding del Verkami i una subvenció de l’ajuntament de
Celrà.
En quant al treball musical, en aquesta ocasió hem
tingut diversos col·laboradors: l’Iu Boixadé,
els Berros de la Cort, en Perepau Ximenis, en Pau Feixas, en Marcel
Casellas, la Lídia Domingo, la Cobla Bisbal Jove, en Domènec Ludeña “Domi” i en
Manu Sabaté.
Sobre el títol del disc, setze és el número dels
turons de Roma, multiplicats per dos i sumant-hi el número de bessons fundadors
d’aquesta ciutat. Uf... no cola. Setze és un número que apareix sovint a la
tradició (hi ha la cançoneta infantil que parla del preu del vi i la mort del
MH Carnestoltes, per exemple...). D'altra banda era un dels punts de partida en
el primer esbós de l'espectacle, en què usàvem el molt real però imaginari dietari
de pagès de Can Guillot, de la família d'en Pere Guillot —un dels nostres
referents des del segon disc—. En concret la branca d'Agullana, que va veure
embargat tot el seu patrimoni per un dels molt honorables i barruts prohoms de
la pàtria i es van quedar al carrer amb l'únic patrimoni que tenien: una
llúdriga dissecada, el dietari, tres cadires de vímet, una gallina negra d’edat
avançada, la caixa de núvia de l'àvia Alícia, i ... setze cabres, gràcies a les
quals van poder acabar reflotant. Però bé, això és una altra història... perquè
al final vam optar per parlar directament del repertori i les cançons i fer un
maridatge entre música i història.
- Com veieu el món de la
gralla i quina evolució creieu que ha fet?
És evident que la gralla
està passant per un dels seus millors moments,
comparable segurament amb l’època d’or de finals del segle XIX i principis del
XX. Hi ha dos factors que han ajudat molt a això: el fet geganter i el fet
casteller. Són dues representacions folklòriques on la gralla n’és
protagonista. Això té coses bones i coses dolentes. Per una part ha fomentat
l’aparició de gent molt preparada i que treballa dia a dia per dignificar
l’instrument, el qual, mica en mica, es va obrint camí per llocs on fins fa
pocs anys era impensable arribar-hi. Ens referim no només a escoles de música
com l’ESMUC o conservatoris, sinó també a escenaris de referència com pot ser
l’Auditori de Barcelona o el Jamboree (per citar la Meca del nostre país de dos
estils musicals diferents). Per altra banda però, el fet de que la gralla
estigui de moda, fa que apareguin molts grups amateurs, poc preparats, alguns
d’ells amb poc criteri musical, i que sense voluntat de fer mal al món graller,
ofereixen una mala imatge al voltant de la gralla que la perjudica. Però sens
dubte el que s’ha de fer és treballar per dignificar l’instrument, oferint una
música de qualitat, i demostrar que la gralla és un instrument com qualsevol
altre.
- Com us veieu en el
panorama de la música catalana?
El panorama musical
català es molt complicat, perquè parteix d'una situació de menysteniment
cultural, durant i fins i tot després de la dictadura. Ara bé, és fantàstic que
des dels anys noranta hi hagi hagut una o dues generacions que han crescut
escoltant amb normalitat música en català de qualsevol gènere.
Dins d'això, el nostre
cau que és el folk, és dels que presenta una situació una mica més confusa. En
certa manera, s'ha volgut córrer massa, fent fusions “patilleres” o comercials,
abans de poder-nos posar d'acord en els trets que el definirien.
Des d’aquest punt de
vista nosaltres hem estat molt tossuts i hem anat aprenent i depurant per
treure un producte escandalosament català, amb identitat pròpia. Això fa que, a
vegades, puguis tenir més o menys demanda. Tot i així pensem que estem
consolidats, que ja sabem cap a on anem, com diu la rumba, i que encara tenim
molts objectius i experiments per endavant.
- Com definiríeu la
vostra música?
Sons d'arrel dels Països
Catalans, cada vegada més irreverents.
- Com us plantegeu i on son els propers concerts? De moment no tenim res programat
- Quin ha sigut el vostre
millor concert com a músic i espectador?
En tenim molts, però en recordem
un especialment. El X Cornamusam, festival dedicat a la cornamusa a Olot.
Aquell any, els dos grups de divendres veníem pitant des del festival Folk Segovia, on havíem tocat la
nit anterior. Ells eren els piamontesos Bonefica Emiliana Venetta, el grup
revelació d'aquell any a les principals revistes europees de Folk. Ells van fer
el seu concert, i ens van deixar un pèl acollonits, perquè eren boníssims.
Després vam pujar nosaltres i el públic estava exultant, ho ballava tot, fins i
tot la música del telenotícies. Això és molt poc habitual, perquè al Cornamusam
el públic no era gaire de ballar. La connexió amb la gent va ser fantàstica, va
haver-hi una autèntica festassa. Baixant d'escena ens vam trobar amb els
companys de BEV, que amb un piamontès perfectament comprensible ens van
preguntar que coi preníem nosaltres per fotre tanta canya. Els vam remetre
directament a la ratafia.
Igualment, al Cornamusam,
com a públic hem pogut gaudir de varies patums
entre les quals acabaríem a patacades per decidir quin va ser el millor: La
Musgaña, Milladoiro, Bagad Kemper, Corn, Tannahill Weavers, Synthesis, ...
- Quines són les vostres
influencies musicals?
Bàsicament allò que
demanàvem a la música del nostre país:
grups que quan sonen et fan venir al cap el país d'on venen. Ens han
influït especialment Clau de Lluna, Urbàlia Rurana, Miquel Gil... i fora de la
nostra terra els gallecs Milladoiro, els castellans La Musgaña, els bascos
Oskorri i els anglesos Blowzabella, entre d'altres.
- Quina es la vostra
última descoberta musical emergent?
Inxa Impro Quartet, i la
Cobla dels Sons Essencials, tot i que no sabem si podríem dir-ne, exactament,
un grup emergent.
- Un lloc on t’agradaria tocar? MMVV, Womad, Interceltic de Lorient, Castillo de Ainsa, entre molts i molts d’altres.
- Què aconsellaríeu a un
grup emergent que comença ara amb el seu projecte musical?
Que faci el que li agradi
i que no es deixi tallar les ales. Ah! I que afinin (perquè assajar ja sabem
que és de covards).
- Què és el que us apassiona de la música?
És com dominar la ment,
pots canviar l'estat d'ànim d'una persona. I a més, entre músics compartir
escena o fer una senzilla sonada casolana és una manera genial de comunicar les
coses, de relacionar-te.
La setmana que bé, estigueu atents, farem sorteig del darrer cd dels Groullers
No hay comentarios:
Publicar un comentario