jueves, 12 de marzo de 2015

Entrevistem als companys de LAV Ràdio que aposten per la música emergent


1. Com es va iniciar aquesta ràdio on-line i quina ha estat l’evolució?
El projecte va començar ara fa un parell d’anys amb la idea de fer una ràdio on sonessin els grups que no tenen l’oportunitat de sortir a l’antena de les grans emissores comercials. Durant un any varem estar fent diverser proves d’emissió, intentant establir una continuïtat. És a partir del juliol de l’any passat quan comencem a emetre de forma estable les 24 hores.
Som una ràdio molt modesta, funcionem amb pocs mitjans i un pressupost molt ajustat. De fet, actualment les despeses superen en escreix els ingressos, que són nuls, ja que tot el que oferim als grups és de forma gratuita.

2. Quins continguts té la ràdio durant tot el dia?
La major part del dia i la setmana sonen les cançons dels grups associats: músics i grups que fan cançons pròpies (mai versions d’altri) i que, o bé no registren a cap entitat de gestió i les tenen en creative commons de lliure difusió, o bé que ens en cedeixen el dret de difusió.
També re-emetem programes de ràdios municipals en les que col•laborem. I tenim en ment començar la producció d’un programa dels nostres grups per a difondre en aquestes ràdios locals. I, evidentment, fem un programa quinzenal d’entrevistes als nostres grups, i on també us hem entrevistat a vosaltres.

3. A quins grups i cantants heu entrevistat a la ràdio ara i quins ho fareu en un futur?
De moment hem entrevistat a vuit grups: The Missing Leech, Vol Menor, Irene Terrón, Canciones de Nadie, Xavieruga, Dino Ratso, Chocolat i In Crescendo. Totes elles les podeu trobar a la nostra web: radio.localaudiovisual.dk
En les properes setmanes entrevistarem a Joan Boada i El SisitemÄ Suec, a més d’altres artistes amb qui estem tancant dates.

4. A través d’una entrevista amb el nostre blog, heu fet una col•laboració mútua que perdurarà en el temps, com ha anat? Teniu altres col•laboracions fruit d’entrevistes?
La col•laboració amb aquest blog és una cosa que ens fa molta il•lusió, ja que creiem que en l’àmbit de la música independent, fora de les grans discogràfiques i grans contractes, la col•laboració mútua és bàsica. D’aquí esperem conèixer grups nous (estem en contacte amb dos) i oferir-los la difusió que puguem, alhora que esperem d’ells una promoció de la nostra ràdio. Bàsicament, és el que comentava abans, una col•laboració que ajudi tan als músics, com al blog i a nosaltres a tirar endavant.
Gràcies a les entrevistes fetes fins ara sí que tenm col•laboracions. De fet, el proper 13 de març farem el primer concert on participaran 3 músics: The MIssing Leech, Dino Ratso i Mad’zelle.

5. Quin paper tenen les ràdios on-line segons vosaltres?
Crec que el paper de les radios online és el mateix que ha de tenir una ràdio convencional: Proporcionar a l’oient uns continguts de qualitat, adients per la filosofia de la ràdio i dirigits a l’oient. L’única diferència que veig jo entre online o FM és el medi de difusió.

6. La ràdio, creieu que té un gran poder de difusió de grups emergents, creieu que es veritat?
Tot depèn de quina sigui la filosofia de la ràdio. Si una ràdio té molta audiència però cap interès en els grups emergents, aleshores no servirà de promoció ni de res. Per a poder ser una eina real de difusió ha de tenir un interès per aquests grups i una audiència. I aquest és el nostre objectiu, una retro-alimentació entre els grups i nosaltres per tal de proporcionar-los nous “fans” a ells i nous oients a nosaltres.

7. Quin futur creieu que tindrà la vostra ràdio?
És dificil pronosticar un futur. Ens agradaria que acabés sent una emissora escoltada per molta gent i que fes descobrir-los el gran talent musical que hi ha a Catalunya igual que ens l’ha fet descobrir a nosaltres. I no només de la música pop, rock, indie,... També ens agradaria fer un lloc a la música més “tradicional”, si s’en pot dir així. És a dir, deixar un lloc a la sardana, la música coral i de cobla,... Volem obrir-nos a tot tipus de música no comercial, entenent comercial com a música pre-fabricada i dissenyada per tenir una campanya darrera que la faci ser número 1 malgrat no ser una composició digne de ser escoltada.
El món va cap a la desaparició de la ràdio tradicional, per anar a favor del podcasting i d’una ràdio molt més interactiva. Internet, alhora que és una ajuda per arribar a més gent, també és una arma de doble fil, que permet escoltar el que es vol i quan es vol, sense haver d’esperar que ho posin en una ràdio. Això nosaltres ho tenim en compte, per això el nostre objectiu no és competir amb el podcast o eines com spotify o bandcamp, ja que tenim la batalla perduda, sinó ser un complement, que la gent pugui connectar-se a nosaltres i saber que estarà escoltant la música i continguts que li agraden, sense haver-se de preocupar de triar ni haver de sentir mil vegades l’odiós anunci tan poc oportú que “talla el rotllo” en el millor moment i que també podrà anar descobrint-ne més que no havia escoltat fins el moment.

8. Que us apassiona de la ràdio i la música?
Per mi la ràdio és, a part de la meva professió, una gran afició, una manera de veure i viure la vida.
M’apasiona tot, la proximitat amb l’oient, les possibilitats sonores de la tècnica, la gran quantitat de contigut que es pot fer i la facilitat per fer-lo,... Tot. Des que vaig començar a fer ràdio ara farà 14 anys, no he parat més que per les vacances d’estiu, i alguns anys ni això.

9. A qui us agradaría entrevistar?
Hi ha tanta gent que seria un plaer entrevistar... A tots els grups que sonen a la nostra ràdio i a qualsevol que vulgui formar-ne part.

10. Quina diferència veieu entre una ràdio convencional i on-line?
Sense entrar en tecnicismes, la principal deiferència és l’abast i el cost.
Pel que fa a l’abast, una ràdio convencional depèn de la llicència que tingui, però sense repetidors (emissora local), pot arribar fins a uns 10km, el que suposaria, en el cas de Barcelona, uns 2 milions d’oients. Però sempre dependrà de l’àrea geogràfica que cubreixi i el nombre de persones que hi visquin. En canvi, una ràdio online és d’abast mundial sempre que des d’on es vulgui escoltar hi hagi un disposotiu connectat a internet. Això fa que amb un sol ordinador i router tinguis una audiència potencial de milers de milions de persones.
Si ens referim al cost, ja ho he explicat una mica abans. Una ràdio online la pots fer amb un odrinador connectat a internet que vagi reproduïnt cançons i si vols un micròfon, per tant amb 400 € pots començar. Una ràdio convencional, ja sigui en FM, AM o ona mitja, necessites tot un processat analògic de senyal i una antena d’emissió, sense comptar els possibles repetidors si vols abastar un ampli territori. Fàcilment una ràdio convencional FM sèria (no pirata) pot costar 100.000 €.  I el cost de manteniment de l’emissió és molt més elevat en una ràdio FM que un streaming.

Més informació a:  http://radio.localaudiovisual.dk/

Foto de l'entrevista de LMALF a LAV Ràdio

No hay comentarios:

Publicar un comentario