Gener naix a principis del 2014.
Després d’haver passat per la formació Homefòssil i de molts anys funcionant en
solitari com a cantautor elèctric, el guionista i músic de Quart de Poblet
Carles Chiner ha decidit mudar de pell, fer el salt cap a la
professionalització musical, entrar en estudi i enregistrar les onze cançons
que composen El Temps del Llop. Assumint íntegrament el treball de veus,
guitarres, dobros, pianos, teclats i percussions, ha signat una obra
testimonial, adulta i rabiosa, elegant i visceral, amb la qual preten donar un
colp de puny en la taula de l’escena del pop-rock en català. Una escena en la
que l’exhauriment de velles fòrmules ha deixat una escletxa oberta -cada vegada
major- a propostes més personals i innovadores.
Carles Chiner, dóna forma al seu
directe en format elèctric acompanyat del baixista Pasqual Rodrigo (ex
Homefòssil), els multiinstrumentistes César Castillo (ex Ratolines) i Vicent
Todolí (Sanguinelli, Oranges) i el bateria Enric Alepuz (ex Castlevanians,
Tortel).
1.
Com us vau iniciar en el món de la
música i quina es o era la teva motivació?
D’una manera o altra la música està
vinculada als meus primers records més o menys clars. Des de xicotet vaig
cantar en la coral del meu poble, Quart de Poblet, junt a les meues germanes,
que a més em van descobrir als Beatles, a Elvis, les meues primeres
influències. Més tard, a través del meu amic Antoni Sendra, vaig a arribar al
punk i tot es va precipitar. Tenia 13 o 14 anys i quan vaig agafar una guitarra
de la mà del meu primer mestre, Alejandro Díaz, ja mai més la vaig soltar.
Anteriorment mos pares m’havien apuntat a solfeo i havia tastat el piano, però
aleshores no em va interessar massa. Ho vaig percebre com una obligació i vaig
fugir. Molts anys després he acabat per fer ús del piano d’una manera
autodidacta, sense pressions. Jo pense que el que més em va motivar des del
principi fou la possibilitat de composar i interpretar cançons pròpies. Amb la
guitarra em va semblar més o menys fàcil: quatre acords i anar tirant.
2.
Com es crear el projecte “Gener”? D’on
surt aquest nom? Qui formeu aquest grup i quins grups havíeu tingut
anteriorment? Com ha anat evolucionant al llarg del temps?
Gener, en la seua forma actual, és una
feliç coincidència de personalitats. En essència, o al menys en l’origen, el
projecte és personal. El nom és un pseudònim del meu cognom, Chiner, i la seua
forma etimològica. Gener va sorgir, doncs, com una mena de diari personal en un
moment de la meua vida marcat per l’atur i la paternitat. Després al projecte
s’han sumat Pasqual Rodrigo, Enric Alepuz, César Castillo i Vicent Sanguinelli
i tot ha girat com una roda. Han entés el concepte i han posat tot el seu
talent interpretatiu i emocional al servei de les cançons, fins al punt que ara
mateix el projecte s’ha convertit en una cosa de cinc. Portem quatre mesos
junts, així que podria dir-se que encara seguim enamorats.
3.
Quins mitjans, col.laboradors heu
tingut per gravar el disc “El temps del llop”?
Vaig finançar la gravació i edició del
disc a través d’una campanya de microfinançament. Com que no tenia massa
expectatives vaig demanar una xifra justeta, 2100 euros, per fer una xicoteta
edició. La gent va respondre bé, vaig aconseguir 3000 euros i amb això i molta
feina va vindre la resta. A l’estudi, acompanyat pel productor i amic Facundo
Novo vaig gravar jo mateix tota la
instumentació del disc, llevat de la majoria de les bateries, de les quals es
va encarregar Antoni Sendra. Tenia els mapes al cap i portava temps pensant el
projecte, així que vaig sentir que devia fer de la necessitat virtut. Formar
una banda per a la gravació no havia funcionat. Intentar-ho de nou em semblava
recórrer el mateix camí i, pensant que allò llevaria frescor al material, vaig
decidir assumir el procés sencer:
instrumentació, producció, maquetació i edició. En esta última fase vaig
acudir al segell Mésdemil, on m’he trobat amb gent meravellosa i treballadora.
S’han implicat amb el material i m’han ajudat molt en la seua distribució.
4.
Com us he promocionat com a grup?
D’una banda, el propi segell
s’encarrega de fer la seua promoció. Paral·lelament, la nostra agència de
management actual, Pro21 Cultural, s’encarrega de dur la nostra agenda de
concerts. Però igualment ens sentim obligats a estar sempre en moviment,
pensant nous projectes: vídeos en directe, formes distintes de presentar les
actuacions en viu... Ara mateix estem enllestint un directe gravat a l’estudi
que va a ser molt especial, perquè ens ha permés tornar a l’estudi on vaig
enregistrar el disc jo sol, però esta vegada amb la formació de cinc. Les
cançons han guanyat en força i personalitat, s’han fet més intenses. D’altra
banda, estem treballant en una cançó nova, que vaig descartar al disc i que hem
decidit reprendre. Esperem poder estrenar-la en breu a través de les xarxes i
plataformes digitals. La idea és no deixar que es refreden les coses mentre
seguim rodant i defensant el disc en directe.
5.
Com us veieu dintre del panorama de la música catalana i
el valencià?
No ens pertoca definir-nos en aquest
aspecte. Fem el que sabem fer i ho fem de la millor manera que sabem,
deixant-nos pell, cor i gola en cada actuació. Potser el que ens diferencia
d’altres bandes de l’escena són les nostres influències. Els nostres referents
habituals solen estar lluny del context de la música catalana.
6.
Com definiríeu la teva música?
No sabríem fer-ho. Què collons, per
això fem música. Potser l’adjectiu “testimonial” s’hi ajusta. Fem música per
donar testimoni del nostre lloc en el món. No a un nivell polític o geogràfic,
o almenys no només. Fem música per posar a prova les nostres conviccions, per
emocionar-nos, per enfrontar el misteri de la vida i perquè cantar el que
penses i sents és miraculós i curatiu.
7.
Com us plantegeu els propers concerts?
On us podrem veure?
Pel moment tenim unes poques dates per
davant. El dia 31 estarem al Teatre Talia col·laborant amb l’associació d’actos
i actrius professionals valencians en la Gala anual que celebren. No és un
concert ortodoxe, però igualment ens fa molta il·lusió pel context i la gent
implicada. El dia 2 de maig estarem tocant a casa, a la ciutat de València, per
la Fira del Llibre que se celebra en Vivers. Més tard, el dia 8, estarem a
Vila-real, on tindrem el gust de tocar junt
a Els Pets. l’endemà, dia 9, estarem a Quart de Poblet. Més endavant, el
4 de Juliol, estarem a Picassent. Poc a poc anem confirmant dates i planificant
l’agenda, doncs hi ha molts llocs on ens agradaria anar a tocar. Tenim pendent
pujar al nord, a Catalunya, per fer una gireta en condicions i presentar El
Temps del Llop. Poc a poc.
8.
Quin ha sigut el vostre millor concert
com a músics i espectador?
Com a músic, pense que parle per tots
quan dic que la nostra estrena al Teatre Micalet fou un dels millors moments
que hem viscut dalt d’un escenari. Vam muntar la banda a penes 25 dies abans
del concert, així que vam plantejar els assajos com ho faria una companyia
teatral: cada dia fins el dia de l’estrena, intensivament. Tractant de donar
forma a les cançons i de reproduir la quantitat d’arranjaments del disc. El
vertigen que sentíem tots abans d’eixir a l’escenari va esdevenir màgia quan
començarem a tocar.
Com a espectadors ja és altra cosa. Ací
cadascú podria dir la seua i podríem fins i tot creuar un parell d’òsties. Jo
vaig flipar-la a Madrid fa uns anys amb els Wilco.
9.
Quines són les vostres influencies
musicals?
Moltes i diverses. Però principalment
la música dels 50 i 60 americana i anglesa. També les músiques d’arrel: blues,
soul, gospel. Després podríem parlar més que de corrents d’artistes puntuals:
Elliot Smith, Jeff Buckley, Andrew Bird, Fleet Foxes, Tame Impala, Queens of
the Stone Age. Coses disperses. Personalment estic obert a qualsevol tipus de
músics que desafie les meues emocions i els meus sentits, siga del gènere que
siga.
10.
Quina es la teva última descoberta
musical emergent?
No sóc molt d’anar descobrint coses, la
veritat. Sóc més bé dispers i obsessiu. He passat un temps cremant el
“Lonerism” de Tame Impala després d’haver deixat fet mistos “les cançons
telúriques” del Roger Mas.
11.
Un lloc on us agradaria tocar?
Uf, tantíssims. Un bosc. El desert. Les
Torres de Serrans.
12.
Que aconsellaries a un grup emergent
que comença ara amb el seu projecte musical?
Si volen guanyar molts diners, que
canvien de professió. Si volen canviar el món, que es facen economistes,
assagistes o polítics i acabaran abans. Però si el que volen és comunicar-se de
la forma més pura i transmetre el seu amor i dubtes al món, la música és la
millor de les maneres, encara que s’haja de compaginar amb altres fonts d’ingressos.
13.
Què és el que us apassiona de la música?
Una cosa invisible que es transmet per
ones i que emociona, condiciona i fins i tot canvia l’estat anímic de les
persones és poder, misteri i màgia. La música és la manera més primitiva
d’empatitzar amb el món i amb els altres, perquè té totes les virtuts del
llenguatge i cap de les seues trampes. En una bona peça musical sempre
apareixen veritats que el llenguatge sol és incapaç d’articular.
Molt xula i interessant l'entrevista!
ResponderEliminarVaig veure a Gener en febrer a València (de fet, dues vegades seguides...) i em van encantar.. les veus, les idees, la poesia, empaquetades per una música que fa somiar. Fantàstic.
Ara estic promocionant la seva música entre els meus amics a Alemanya. Us esperem aquí :)
Glühwein i Currywurst per a cinc, Lisa! Tant de bo pugam apujar algun dia!
ResponderEliminar