Pere Romaní es nascut a Barcelona, va tenir una formació musical de música clàssica i antiga. A l'adolescència va començar a fer música tradicional amb alguns amics, i als 17 anys vaig començar
a tocar l'acordió diatònic, que ha esdevingut el seu instrument principal.
També canta, toca la mandolina i el flabiol i tamborí (tot això en música
tradicional), i en música clàssica o antiga toco la flauta de bec, el piano i
el clavicèmbal, tot i que no s'hi dedica.
1. Com et vas iniciar en el món de la música i quina és o era la
teva motivació?
D'entrada, els meus pares
són tots dos músics (ara es dediquen principalment a la docència). De manera
que sempre he tingut molta presència de música al meu voltant. Però a més, vaig
tenir la sort d'estudiar en una escola de música (L'Arc, que ara es diu Escola
Municipal de Can Ponsic, a Sarrià) on el principal valor de la música és
gaudir-ne i fer-ho de manera col·lectiva, per créixer tots com a persones. Per
això, sempre he viscut la música com una activitat social i molt plaent... i el
procés en què s'ha anat convertint en la meva professió s'ha anat produint de
mica en mica, sense cap moment de trencament o decisió transcendental.
2. Com es van crear els projectes que tens “Pere
Romani”? Quins projectes has tingut abans? I com has evolucionat com a músic al
llarg del temps?
Quan era adolescent i al
principi de tocar el diatònic, tenia un grup que es deia Brifània. Érem vuit
amics de l'escola de música, l'institut i la coral juvenil, i per mi va ser un
gran banc de proves i de creixement: no només per tocar; també va ser el marc
en què vaig començar a arranjar i compondre... Vam gravar dos discos, i vam
deixar de tocar el 2006.
Després vaig tocar amb
Blat segat, un grup de Sabadell que necessitava acordionista. I igual que ara,
vaig anar tenint diversos projectes més o menys puntuals... però els següents
projectes importants han estat els que mantinc ara: 21 BOuTONS, Ratafia i PQ.
21 BOuTONS és un duo
d'acordions amb una noia belga. El 2016 ja farem 10 anys! Ens vam conèixer a
Viena, quan jo estava d'Erasmus, i de seguida vam veure l'interès del duo, que
explota el fet de tocar el mateix instrument però des de dues tradicions
diferents (belga i catalana). Per això fem ball folc, amb ingredients d'aquests
dos països.
Ratafia va ser un
projecte que vaig crear el 2010 per tocar música basca (també toco la trikitixa, el diatònic basc), i
finalment fem també música catalana, amb diatònic, clarinet, percussions i veus.
PQ és la formació més
recent, del 2013, i respon a la bona connexió amb en Quico Pugès, un cellista
gens clàssic.
Amb tots aquests grups, i
altres projectes que van sorgint (com "Flok!", un espectacle per
públic familiar on faig de músic-actor), vaig repartint el meu temps i les
meves ganes de fer música. És difícil dir quina evolució he tingut, però
evidentment he anat adquirint experiència, domini dels diferents aspectes de la
professió (que són molts més que "tocar"), i encara ho seguiré fent.
3. Quins mitjans, col.laboradors has tingut per gravar
i promocionar-te?
D'entrada s'ha de dir que
de "mitjans" en el sentit d'"ajudes econòmiques" n'hi ha
ben pocs, per no dir que gens.
Per tant, la gran majoria
de les gravacions dels projectes propis han estat autofinançades. Això sí:
sempre he pogut comptar amb la col·laboració i la bona dedicació professional
de molts companys, tant en la banda instrumentista com en la tècnica.
Pel que fa a la promoció
i gestió dels grups, també és un camp complicat: i els meus projectes propis
mai han tingut mànager o res semblant. De manera que la feina de secretaria,
webmaster, gestió econòmica, etc., sempre l'he feta jo o ens l'hem repartit
entre els músics.
Aquesta autogestió en
part és forçada per les dificultats del camp professional, però també té
l'avantatge que tot es fa més al teu gust i manera.
4. Que té l’acordió que no tinguin altres
instruments?
Res. Ho dic en el sentit
que la qualitat d'un producte musical depèn molt més de l'instrumentista que de
l'instrument.
Ara bé: en un altre
sentit, l'acordió sí que té molts aspectes que a mi em van atreure des del
primer moment. Un aspecte important és que és un instrument molt complet (pot
fer melodia i acompanyament alhora, tot sol) i versàtil (es pot adaptar a molts
estils i contextos). I una cosa que a mi em va atreure des del principi:
l'instrument en si no està decidit, definit, tancat: molts acordionistes
combinem diversos models (dues files, dues i mitja, tres, trikitixa) i fins i
tot encarreguem instruments a la carta, amb la disposició de notes que
preferim! Parlo, evidentment, de l'acordió diatònic, perquè qui ho coneix una
mica sap que el cromàtic és un instrument molt diferent.
Per altra banda, la
música tradicional en general (entesa com a concepte ampli) per mi sempre ha
tingut l'atractiu del camp per descobrir, molt obert a la creativitat: s'hi
accepta molt fàcilment (sovint es necessita!) l'aportació pròpia, els
arranjaments, les composicions, la barreja d'estils...
5. Com et veus dintre del panorama de la música
catalana?
Això és molt difícil de
dir des de dins!
6. Com definiries la teva música?
No em preocupa gaire
definir la meva música. En realitat, només necessitem definir-la quan volem
posar un subtítol en un programa de concert, o en un cd. Però per la resta...
per què? En realitat, jo faig i vaig buscant la música que m'agrada, i la trio
per què m'agrada, no per què respongui a una o altra etiqueta.
De manera que,
normalment, dic que faig "música tradicional". I aquesta etiqueta em
va perfectament bé, perquè no necessito entendre-la de manera estricta: tant és
"música tradicional" les peces més o menys antigues i d'autor
desconegut, com les meves noves composicions recents, i les formes més
entroncades amb la tradició o les que responen a idees més trencadores.
7. Com us plantegeu els propers concerts i quins són?
Ara a l'agost tindré una
actuació en solitari a La Seu d'Urgell (dins de la Trobada d'Arsèguel), i
després un curs d'acordió a Beget (el Ripollès). I al setembre comencen una
quinzena de funcions del "Flok!", espectacle per públic familiar.
Una mica més endavant, al
novembre, en tenim una de grossa amb 21 BOuTONS: anem a tocar a l'Illa de la
Reunió (a prop de Madagascar), on ja vam estar el 2009.
De manera que l'activitat
és variada!
8. Quin ha sigut el teu millor concert com a músic
i espectador?
És difícil de triar entre
tants concerts d'estils tan variats, però me'n ve un al cap que em va marcar:
fa 3 o 4 anys, un concert del grup Baltic Crossing en una sala mitjana de
L'Auditori. Per mi el grup va ser una gran descoberta (després, els he escoltat
moltíssim), però a més em va fer reflexionar molt sobre l'estat de la cultura
al país i el poc suport institucional que té: ho dic perquè la sala era mig
buida, i amb la qualitat de grup que teníem a davant, em va saber greu.
9. Quines són les teves influències
musicals?
Són moltes i variades...
però segurament, les que aplico més directament en la música que faig de manera
professional són els grups d'aquest àmbit, els de les músiques tradicionals,
folk, del món. Escolto molta música basca (Joseba Tapia, Kepa Junkera,
Oskorri), del Quebec (La bottine souriante, Le vent du nord), irlandesa (Sharon
Shannon), catalana (Carles Belda, La portàtil FM, La Carrau, els Quicos),
francesa, italiana, gallega, asturiana...
Fora d'aquest àmbit,
també escolto força música barroca o romàntica... i d'estils de música
"moderna", coses de jazz, blues o rock.
10. Quina és la teva última descoberta
musical emergent?
Doncs Liam Robinson Band,
coneguts aquesta setmana passada, en un festival a França. Un trio anglès de
diatònic+piano+percussions, amb una energia molt interessant. Vaig estar tocant
amb ells un vespre, i me'n vaig comprar dos discos.
11. Un lloc on t’agradaria tocar?
A tots els llocs, grans o
petits, on el públic gaudeixi de la meva música, i la gestió professional
demostri que es dóna tot el valor que es correspon a l'ofici i l'activitat del
músic.
12. Què aconsellaries a un grup emergent
que comença ara amb el seu projecte musical?
Que toquin força, que treballin,
que agafin experiència amb públic i sense. I que tinguin molt en compte la
importància dels arranjaments en el grup: tan (o més) determinants com la
interpretació de cada músic.
Ah, i si toquen per fer
ballar, que tinguin en compte de veritat el lligam amb la dansa, i el perquè de
cada música i cada dansa. Tant si és per "reproduir-los" amb
fidelitat a la tradició, com per canviar-los completament.
13. Què és el que us apassiona de la música?
Que és una activitat
social. Que es fa i s'hauria de fer gairebé sempre en grup.
Més Informació: www.pereromani.cat
No hay comentarios:
Publicar un comentario