miércoles, 16 de octubre de 2024

El grup Twanguero presenta el setè disc "Panamerica"

El setè disc de Twanguero, Panamerica, amb el seu aire escapista i subtilment nostàlgic, és fidel al seu títol. Ja anomenat per Rolling Stone 'un viatge per Nord i Llatinoamèrica', Twanguero - Diego García, valencià establert a Los Angeles - ha manifestat, amb aquest projecte, un retrat 'panamericà', multicultural i barrejant gèneres.

Editat per Cosmica Artists, l'àlbum Panamerica consta de 10 pistes majoritàriament instrumentals, vibrants i virtuoses. Combina la guitarra elèctrica, hereva del rock 'n roll nord-americà, amb influències d'Amèrica Llatina, com ara el bolero, la cúmbia, el texà, la ranxera i la rumba, totes basades en la guitarra clàssica. Una autèntica odissea sonora on s'entrellacen tocs de música hawaiana, surf i country, també adornada amb percussió. Panamerica filtra vibres retro a través del prisma de la curiositat creativa de García a l'aquí i ara. Reflecteix el que ell anomena 'nova nostàlgia'.

LOS ANGELES, PUNT DE TROBADA

Així com el seu anterior àlbum, Carreteres Secundàries, Vol. 2 (2022), va canalitzar la selva tropical costarricense on va ser compost, Panamerica captura les vibres cosmopolites i multigènere del rerefons de Los Angeles. Quan el pla inicial de Twanguero de gravar a diversos estudis d'Amèrica va ser frustrat per les restriccions pandèmiques, es va refugiar en un pot en una marina de Los Angeles, on va viure i va compondre el disc durant 18 mesos.

Los Angeles és com un mapa sonor de les Amèriques. En aquesta ciutat, pots trobar aquesta cruïlla que estic perseguint», explica García. Em vaig mudar aquí per experimentar aquesta visió de la música nord-americana i les arrels sud-americanes, llatines i hispàniques.

I el nom d'aquest pot? Per pura coincidència, es deia Panamerica. Semblava el destí i només va afirmar la direcció de García per al seu nou disc.

Amb un lot de noves cançons llestes per presentar la seva banda, Twanguero es va mudar a la propera Culver City, vivint literalment al seu estudi mentre gravava i coproduïa Panamerica amb un grup d'amics músics de classe mundial, incloses les vocalistes Mireya Ramos (Flor de Toloache), guanyadora d'un Grammy Llatí, i la cantant i compositora de rock dominicana, Alih Jey.

Fidel a les tradicions de la seva criança a València, García els convidava els caps de setmana per a uns rostits, compartien al pati i, només llavors, gravaven cançons curtes i directes en preses en viu, tots junts a la mateixa sala i amb instruments vintage . Aquest enfocament visceral i orgànic realça la sensació ultra autèntica i amorosament retro de Panamerica.

L'energia i l'amor que tots van posar en aquesta mateixa direcció, només per treure el que somiava, es va meravellar García. Amb aquest meravellós equip de persones, vaig aconseguir el que estava buscant.

SOBRE ALGUNS DELS TEMES DE PANAMÈRICA

Un primer avenç va ser 'La Cúmbia sin nombre' un tema compost en aquesta manera de 'món en pausa' imposat per la pandèmia que va obrir moltíssims espais i temps per crear. Es va reunir amb el baixista i van començar a donar-li forma, explorant estructures i ritmes. Van afegir teclat, percussions, va tornar a gravar-ho amb les seves guitarres i ho va aconseguir. Vaig trucar al meu baixista dient-li que «havíem de reprendre aquesta cúmbia sense nom». Així va ser, i es va quedar, La Cumbia sense nom.

Després vindria ‘Fue Tanto el Amor’, al juny, famosa i evocadora composició, personificació de l'enfocament cinematogràfic de Twanguero. És un bolero, una balada llatina. Estic imaginant aquest ambient d'un saló de ball dels anys 50 amb una parella ballant, diu sobre la pista esquitxada de pedal steel. Veig el món tornant-se boig i crec que puc oferir una mica de calma amb un bolero amb congues i un so inquietant i nostàlgic, honrant el nostre passat, però mirant cap al futur.

El senzill, 'La Bikina', és una reinterpretació de rumba de bon gust de la clàssica cançó mexicana popularitzada per Luis Miguel, que va ser suggerida pels companys de banda mexicoamericans de García. El focus track, 'Pupilas', manté el costum de García de cantar només una cançó a cada àlbum de Twanguero. És bonica, com una 'cumbia reposada', 'cumbia chill' o 'cumbia Western', ens explica.

No hay comentarios:

Publicar un comentario