domingo, 19 de enero de 2025

Libérica, liderat pel contrabaixista Manel Fortià, ens presenta el seu segon disc 'ALÉ - Iberian Chants'

El grup Libérica, liderat pel contrabaixista Manel Fortià, ens presenta el seu segon disc 'ALÉ - Iberian Chants' amb una banda de luxe on destaca la incorporació d’Alba Careta i les col·laboracions estel·lars d’Antonio Lizana i Carles Dénia.

Després del reconeixement obtingut amb l’anterior disc, Libérica ha pogut tocar amb gran èxit de públic a escenaris tan emblemàtics com el Bimhuis d’Amsterdam, Lantaren Venster de Rotterdam, Festival de Jazz de Vitòria, Castello Sforzzezzo de Milan, Budapest Music Center o Unterfahrt de Munich, entre d'altres. Ara, amb un so més madur ens presenten 'ALÉ - Iberian Chants', un homenatge als cants lliures i als cants de treball tant del nord com del sud i de les fortes connexions que hi ha a la Península Ibèrica, sempre buscant punts en comú entre la cançó tradicional catalana, valenciana i el flamenc.

Les veus del cantaor català Pere Martínez, el valencià Carles Dénia i el gadità Antonio Lizana, representen aquests mons coexistents dins la Península que es troben a Libérica d’una manera orgànica i lliure gràcies al jazz. La trompeta i la veu de la meravellosa Alba Careta i al saxo de la jove i talentosa Aina López, aporten aire fresc i nova energia. A la base rítmica trobem al pianista Max Villavecchia, els bateries Raphael Pannier i Oriol Roca, i el mateix Manel Fortià al contrabaix que des de la rereguarda dirigeix el vaixell. Un recorregut musical per la Península d’est a oest i de nord a sud a través dels seus cants i sempre al servei de la música. Passegem per terres valencianes i descobrim les Malaguenyes, les Granaïnes, els Cants de Batre… mentre continuem amb un peu a Catalunya i l'altre a Andalusia fusionant cançons de bressol i altres músiques emblemàtiques d'aquestes cultures, molt ben interpretades per la veu principal de Pere Martínez, que ens sedueix tot demostrant una gran varietat de registres i una facilitat innata per adaptar-les als nostres temps.

El disc comença amb el 'Rossinyol' que ens introdueix el contrabaix del Manel Fortià i la veu de Pere Martínez de forma dolça, situant-nos al Rosselló. El drama d’una malcasada no triga a convertir-se en una Soleá amb aires coltranians. El solo de saxo d'Aina López representa la ràbia i la impotència que desemboca amb el cante tradicional i acaba amb un diàleg entre els dos.

Tot seguit ens trobem amb una cançó de bressol del Camp de Tarragona titulada 'Sant Joan Feu-lo Ben Gran', on trobem un diàleg entre en Pere Martínez i l'Antonio Lizana, que li contesta amb fragments de la 'Nana del Caballo Grande' que cantava Camarón de la Isla. Una conversa entre dues cançons que es desenvolupa sobre un acompanyament per bulerías ornettianas de Manel Fortià i Raphael Pannier.

Ja hem arribat a València i apareix un clàssic com la 'Malaguenya de Barxeta', on podem gaudir del duet Carles Dénia - Pere Martínez i també d’un solo de saxo d'Aina López que dialoga amb la veu.

A continuació trobem un altre clàssic valencià com és 'Granaïna de Montaverner', també amb la participació de Carles Dénia. En aquest arranjament passem del free fins a unes bulerías sense donar-nos-en compte.

Com a resposta apareix una versió molt bonica i original d’una granaína flamenca titulada 'Lo que lloró', interpretada a trio per veu, piano i contrabaix percutit. Aquesta ens porta a un clàssic com és 'La Tarara', que barreja les lletres de Lorca i Camarón amb una lletra valenciana de la cançó pasqüera que porta el mateix títol.

Després d’aquest arranjament tan original, entrem en el món dels 'Cants de Batre' on tornem a tenir el duet Pere Martínez - Carles Dénia, mentre la resta de la banda improvisen.

Tornant a Catalunya, a Sant Joan de les Abadesses, ens trobem aquesta versió del 'Comte Arnau' amb la veu d'Antonio Lizana i un solo de saxo excels. En aquesta cançó apareixen sonoritats que ens recorden a Paco de Lucía.

Tot seguit tenim un duet protagonitzat per Antonio Lizana i Manel Fortià que ens porta a Cádiz amb unes alegrías que desemboquen en un altre clàssic, la 'Cançó del Lladre', amb un arranjament que passa per diferents fases i es va enfosquint per moments. Al final torna a aparèixer les alegrías i es crea un diàleg molt bonic entre en Pere Martínez i Antonio Lizana.

Semblaria el final del disc, però, com si fos un bis, apareix una versió de 'El Garrotín' per seguiriyas amb aires de New Orleans que ens deixa amb un molt bon gust de boca.

Presentació oficial del disc: 31 de gener de 2025 a l'Auditori de Girona. Amb la participació de Pere Martínez, Max Villavecchia, Manel Fortià, Oriol Roca, Alba Careta, Carles Dénia i Aina López.


Dades tècniques:

Pere Martínez, veu.

Carles Dénia, veu (3, 4 7).

Antonio Lizana, veu i saxo (2,8, 9, 10).

Alba Careta, veu i trompeta (3, 4, 6, 8, 10).

Aina López, saxo alto (1, 3, 4 7).

Max Villavecchia, piano.

Oriol Roca, bateria (1, 6, 7, 11).

Raphael Panner, bateria (2, 3, 4, 8, 10).

Manel Fortià, contrabaix i arranjaments.

Enregistrat a El Local Estudi de Vilablareix (Girona), entre març i juny de 2024, per Marc Piña.

Teban Sandrone, mescla i màster.

Manel Fortià, producció.

Fede Serrat, coproducció.

Fran Pontenpié, disseny gràfic.


Després d’una temporada a NYC, el contrabaixista cassanenc Manel Fortià s’ha establert com una nova veu dins l’escena europea. El seu sentit melòdic, precisió rítmica i creativitat l’han convertit en un dels músics més singulars i originals de la nova generació, que a més a més de ser un dels més sol·licitats com a sideman, també lidera els seus propis projectes. 

Entre els últims àlbums com a líder trobem:

· 'Re-tornar' (Womex Selection 2023, finalista Upbeat Awards 2023, 4t premi a la World Cup Gwangju de Corea) del popular duet amb Magalí Sare, on exploren el folklore iberoamericà des d’una nova perspectiva fresca i original. 

· 'Despertar' (Jazz Revelations 2022 a AllAboutJazz, Latin & Jazz Selection a Downbeat, Premi Enderrock 2023, Premi Núvol 2022), on interpreta composicions pròpies inspirades en Nova York amb el seu nou trio europeu format pel pianista balear Marco Mezquida i el bateria francès Raphael Pannier.

Ha col·laborat amb llegendes del jazz i del flamenc com Dave Liebman, Chris Cheek, Bill McHenry, Arturo O’Farrill, Chano Dominguez, Chicuelo, Niño Josele o Bandolero, entre d'altres, i ha actuat en alguns dels més prestigiosos festivals i clubs d’Europa, Amèrica i Àsia. A més a més, ha aparegut en més de 60 discos com a colíder i com a sideman, inclosos 'Marc Miralta Flamenco Vibes' (2024), 'Estándares' (2022) amb el Grammy-Awarded pianista Chano Domínguez & Antonio Lizana, 'Tornaviaje' (2022) de Gonzalo Del Val Quartet, amb Raynald Colom i Romain Pilon, 'Buleria Brooklyniana' (2018) amb Albert Marquès i Raphael Pannier i 'My Old Flame' (2015) a duo amb Marco Mezquida.

Al llarg de la seva carrera, Manel Fortià ha rebut múltiples reconeixements com el 3r Premi SGAE de Jazz Tete Montoliu 2024, el Premi Enderrock 2023 a Millor Disc de Jazz o el Premi Núvol 'La Ruta del Jazz 2022, entre d’altres. A més a més, compagina una carrera interpretativa i compositiva amb la seva tasca docent al Grau Superior de l’ESEM-Taller de Músics de Barcelona, al Departament de Jazz del Conservatori de Girona i al Departament de Jazz del Conservatori de Badalona.

També ha estat involucrat en projectes de música i justícia social als EUA com el Freedom First (Justice for Keith Lamar), que lluita pels drets humans i la igualtat, liderat pel músic i activista Albert Marquès que també inclou músics de la talla d’Arturo O’Farrill, Salim Washington o Caroline Davis, entre d’altres.

No hay comentarios:

Publicar un comentario