jueves, 23 de enero de 2025

Mila Trani, la italiana establerta a Barcelona, presenta el disc ‘Menta Selvatica’

Inspirat en una planta d’arrels mitològiques i poders curatius, 'Menta selvatica' és un viatge sonor que explora una feminitat en constant evolució a través de mites, rituals i encanteris d’amor.

Gràcies a la versatilitat de la veu de Mila Trani i a la producció, al costat de músics destacats de l’escena world music catalana, l’àlbum es presenta com una experiència multifacètica en què diversos llenguatges musicals s’entrellacen amb fluïdesa i naturalitat. La seva composició sintetitza un viatge artístic guiat per la curiositat i l’exploració de gèneres musicals i vocalitats provinents de diferents cultures

El projecte explora sonoritats del Mediterrani, ritmes caribenys i atmosferes que evoquen el flamenc i el fado, tot això impregnat d’un profund amor pel folklore italià. Aquest últim és reinterpretat amb una sensibilitat que ressalta el fort component dramàtic i teatral característic de la seva tradició.

El jazz, com a fil conductor entre els músics, es manifesta en la improvisació i en la interacció dinàmica entre els instruments, generant un diàleg constant i enriquidor que dona vida a cada interpretació.

Mila Trani és cantautora, arranjadora i artista multidisciplinària. Viu i treballa entre Barcelona i Milà, fusionant els seus mons musicals i artístics amb un enfocament eclèctic i contemporani.

Graduada en cant jazz a l’Escola Cívica de Milà i en pintura a l’Acadèmia de Belles Arts de Brera, Mila Trani va complementar la seva formació amb un màster en Vocologia Artística, en què va presentar una innovadora tesi sobre la vocalitat dels dialectes italians en el cant popular.

La seva curiositat per la música del món l’ha portat a explorar una gran diversitat de tradicions i llenguatges musicals. Ha estudiat percussions afrobrasileres i afrocubanes amb Gilson Silveira, cant turc i kurd amb Veka Aler i Eléonore Fourniau, cant otomà amb Güzin Değişmez, cant grec amb Avgerini Gatsi i cant indi Dhrupad amb Virginia Niccoli i Pelva Naik.

Al llarg de la seva trajectòria, Mila Trani ha desenvolupat un enfocament artístic que explora i interpreta els llenguatges musicals amb una recerca constant de noves sonoritats. Ha col·laborat amb diverses formacions, com la Monday Orchestra de Luca Missiti, amb la qual ha cantat al costat de figures destacades del jazz italià, com Paolo Tomelleri i Emilio Soana. També ha treballat amb el cantautor grec Thanasis Papakonstantinou, obrint un dels seus concerts a Atenes.

Com a performer, Mila Trani experimenta amb tecnologies vocals avançades per crear paisatges sonors en diferents formats artístics. Ha sonoritzat obres teatrals com 'The Yellow Wallpaper' (2013), participat en instal·lacions de vídeo com la Biennal de Dubai (2015) juntament amb l’artista Athanasios Alexo, i col·laborat en curtmetratges com 'Ecce' de Margherita Premuroso, guanyador de diversos premis internacionals.

El 2012 va llançar el seu primer EP, 'Nove', on va actuar com a autora, arranjadora i cantant. El 2013 va col·laborar amb el grup Redsolution en el llançament del seu àlbum. La seva passió per la música vocal la va portar a fundar i dirigir projectes corals i a cappella. El 2015 va crear Elephant Claps, un grup que ha guanyat importants premis internacionals, com l’Aarhus Vocal Festival a Dinamarca (2017) i el Vokal Total a Àustria (2018). Amb aquesta formació, ha actuat en escenaris de renom com el Blue Note de Milà i el Teatre Dal Verme, a més de participar en festivals a Europa, Rússia i els Emirats Àrabs.

Des del 2017, dirigeix la Malanga Voice Orchestra, un cor de 20 veus femenines que combina tradició i experimentació. Amb aquest projecte, va participar en el TEDx Milano el 2023 al Teatre Dal Verme i va obtenir el primer premi a la millor interpretació i direcció al Festival Solevoci de Varese el 2024. També va col·laborar amb Cristina Donà i Saverio Lanza en un concert al Castell Sforzesco de Milà.

Concert de presentació: 15 de març a la Llibreria Byron de Barcelona. (Mila Trani veu; Bartolomeo Barenghi, guitarra; Sandrine Robilliard, violoncel; Martí Hosta: percussió).


Crèdits tècnics:

Mila Trani: veu, lletres, música i arranjaments.  

Bartolomeo Barenghi: guitarra, tiple i arranjaments.  

Sandrine Robilliard: violoncel.  

Martí Hosta: percussions.  

Pau Lligadas: baix i contrabaix a 'Menta Selvatica', 'Essenza', 'Sorella malinconia' i 'Senza sfiorire'.  

Lluna Aragón: violí a 'Sorella malinconia' i 'Senza sfiorire'.  

Christos Barbas: ney a 'Menta selvatica'.  

Ana Rossi: veu a 'Lontano'.

Gravat per Marc Piña a l’estudi El Local de Girona.  

Mesclat i masteritzat per Ferran Conangla.  


'Menta selvatica' 

Amb influències de ritmes afrobrasilers i afrocubans, aquesta cançó porta la veu a transitar per terrenys que oscil·len entre la música àrab i la rumba. La menta, carregada de simbolismes històrics i mítics, es presenta aquí com un element sanador. En la pràctica del tarantisme, es feia servir com a remei calmant durant rituals catàrtics entre música i danses frenètiques. La peça és un viatge oníric que connecta el supersticiós amb l’ancestral, construint un relat que evoca imatges de l’inconscient col·lectiu i significats universals.


'Tupanara'

Inspirada en un personatge familiar transformat en caricatura, la cançó aborda la figura d’una madrastra distant emocionalment, que encarna ambició i vanitat insaciable. Nascuda com un exercici per exorcitzar les ferides familiars, aquesta peça fusiona sonoritats balcàniques amb el teatre-cançó italià, obrint nous horitzons per a l’exploració vocal.


'Essenza'

Un acte catàrtic que convida a despullar-se de càrregues heretades i abraçar el veritable significat de la llibertat. El ritme hipnòtic i complex de les estrofes descriu els pesos generacionals que ens lliguen, mentre que l’estribillo s’obre a una esperança alliberadora. El tema conclou amb una frase en espanyol que diu: No te detengas más, ve más allá, cura tu alma, ella sabe la verdad, sobre una base de percussions i veu que evoca un ritual ancestral ple de força i transcendència.


'Senza sfiorire'

Un delicat vals que narra el dolor de descobrir com les il·lusions xoquen amb la realitat i la nostra incapacitat per escoltar les veritats reveladores. La cançó desplega una veu que transita entre el líric i el fado, creant un univers sonor íntim i commovedor.


'Sentimiento'

Una versió de la icònica cançó d’Avion Travel, escollida per la seva singularitat i pel profund respecte cap al grup italià. La peça retrata músics a la recerca d’inspiració, guiats pel sentiment, navegant en un mar infinit de possibilitats musicals. Tot i que la lletra encobreix significats profunds, va ser la melodia la que em va captivar, i que vaig reinterpretar en un bolero minimalista.


'Lontano'

Dedicada a la meva mare i a la música, que vaig descobrir a través del seu cant des del ventre matern. Per a mi, la música ha estat un refugi i, més endavant, una companya de vida que em transporta a una dimensió atemporal, connectant-me amb l’univers i el seu poder meditatiu.  


'Cerco'

Escrita en un moment d’il·luminació, aquesta cançó representa la cerca de l’essencial mentre evoca un passat dolorós i projecta el desig d’un nou amor. Ambientada en una ciutat del sud d’Espanya, la narrativa s’entrellaça amb la llum intensa, les avingudes de tarongers i la proximitat del mar. L’arranjament, inspirat en les sonoritats del flamenc, reforça aquesta connexió amb el paisatge i les emocions profundes.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario