La Baula, el nou grup emergent de l’escena de música d’arrel catalana, presenta el seu esperat primer disc 'Cançons a l’ombra', una proposta fresca i captivadora que recupera tretze cançons tradicionals poc conegudes, aplegades de diverses fonts sonores i bibliogràfiques. Aquestes peces, que durant anys han restat en l’oblit, es presenten renovades gràcies als nous arranjaments del grup, amb la intenció d’arribar al gran públic i revaloritzar el patrimoni musical català.
El disc, produït per Arnau Burdó, recull cançons de diferents cançoners històrics com Les cançons de Mataró, Cansons y Follíes populars (inèdites) recollides al peu de Montserrat, el Cançoner de l’Empordà, el Fons Joan Tomàs i Parera i els enregistraments personals de Pau Benítez de la cantadora Magda Capdevila i Marzo.
'Cançons a l’ombra' obre amb 'La llàntia de Felip Quint', una llegenda apocalíptica vinculada a Montserrat, interpretada per Magda Capdevila en què la llàntia maleïda, tradicionalment relacionada amb el Rei Moro, s’associa amb Felip V, monarca que va causar un gran dany al país. Segueix 'La presa de Roses', una peça recuperada del disc 'Balls, cançons i tonades de l’Alt Empordà' dels Ministrils de l'Alt Empordà, en què La Baula hi afegeix una melodia que evoca la sardana, amb la col·laboració de Martí Villegas al fiscorn.
Les cançons 'La veu del cor' i 'El cornut', extretes de Les cançons de Mataró, presenten dues històries totalment antagòniques: una romàntica i l’altra amb un to humorístic sobre la infidelitat. A continuació, La flor blava, amb la veu de Xavi Rota, és una havanera de riu que el grup va aprendre d’un enregistrament de Magda Capdevila, narradora d’una història tràgica.
El disc continua amb 'Naixeu damunt la gebra', amb lletra de Jacint Verdaguer i música de Lluís Romeu, on les veus de Patri Garcia i Roser Serrano brillen amb força. La segona meitat del disc arrenca amb 'El fill del rei', una peça recollida per Lluís Albert de la seva mare i la seva tieta, Caterina Albert (Víctor Català), amb la col·laboració de Jordi Inglès 'Bero' a les castanyoles eivissenques. El tema destaca per la bellesa vocal de Patri Garcia i la subtilitat dels vents de Roger Andorrà i Roser Serrano.
'Contrapàs de broma', una peça amb un toc d’humor recollida per Joan Tomàs fa més d’un segle i que ha arribat al grup a través de la seva neta, Liliana Tomàs, es converteix en una de les més juganeres del disc. Amb 'Diu que hi ha una noia empordanesa', el grup combina sardana i composicions pròpies amb la col·laboració de Martí Villegas al fiscorn, en una peça que precedeix una cançó romàntica plena de tòpics amorosos.
L’única composició pròpia del disc, 'Amunt i crits', és un homenatge de Roger Andorrà a l’estimat músic i alma mater del CAT Tradicionàrius, Jordi Fàbregas. El disc segueix amb 'Mariagneta', una rumbeta que narra una història d’amor trista, i 'La mort de Pare Jordi', una peça recollida per Pau Bertran i Bros que revela una història digne d’un thriller de True Crime.
El disc es clou amb 'Adeu, Susanna', una cançó que Pedro Infante va popularitzar i que Magda Capdevila va deixar-nos en una versió catalana, tancant així una obra de profund arrelament popular i gran riquesa interpretativa.
'Cançons a l’ombra' és una proposta d’homenatge a la música tradicional catalana que, a través de les mans de La Baula, adquireix una nova vida i una gran força expressiva. Un disc que no només recupera el passat, sinó que el reinventa amb frescor i emoció.
Concerts:
8 de febrer, preestrena a El Casal d'Olesa de Montserrat.
21 de febrer, estrena al 38è Tradicionàrius (Barcelona).
La Baula són:
Roger Andorrà, clarinet, gralla, tarota, percussions i veu.
Pau Benítez, flabiol, acordió, percussions i veu.
Patri Garcia, veu, percussions i shruti box.
Xavier Rota, veu, guitarra i percussions.
Roser Serrano, tenora, violí, percussions i veu.
Joan Tomàs, contrabaix i veu.
Amb la col·laboració de:
Martí Villegas, fiscorn a 'La presa de Roses' i 'Diu que hi ha una noia empordanesa'.
Jordi Inglès 'Bero', castanyoles eivissenques a 'El fill del rei'.
Crèdits tècnics:
Arnau Burdó, producció, enregistrament, edició i mescla.
Ferran Conangla, masterització.
Arnau Cristóbal (Virus cultural), fotografies i management.
Clara Ballesta, disseny gràfic i il·lustracions.
Anna Martínez i Jordi Quintana, correcció lingüística.
Els arranjaments són de La Baula.
Enregistrat a Gurb, tardor de 2024.
La Baula és un grup format per sis músics de referència en l’àmbit de la música d’arrel catalana, cadascun d’ells amb una trajectòria consolidada i una àmplia experiència en diversos projectes i estils. Els membres del grup són:
Roger Andorrà i Bruch (clarinet, gralla, tarota, percussions i veus)
Mestre de música, musicòleg, músic i compositor amb una sòlida trajectòria en diversos estils i formats. Ha estat membre de grups com Nohosé, A la Big Bom Band, Els Laietans, Canya d’Or i La Resclosa. Actualment lidera el projecte Electrogralla i forma part de formacions com els Grallers del Pla de Bages, El Paraigua i {ROGER}. Amb més de dues dècades d’experiència en l’àmbit discogràfic, ha enregistrat, produït, dirigit i col·laborat en més d’una vintena de discos.
Pau Benítez (flabiol, acordió, percussions i veu)
Flabiolaire apassionat i músic, ha format part de grups com Ministrers del Sabre, Borinots TQT, La Portàtil FM, FanFarra i La gravetat de Coulomb. Com a músic i productor ha publicat una desena de discos, entre els quals destaquen 'E pur si balla' i 'L’efecte Doppler' amb La gravetat de Coulomb, 'Narro' amb Joan Cot, i 'Boca-orella' en solitari.
Patri Garcia (veu i percussions)
Cantant, músic i mestra de música amb vocació des de ben petita, ha estat part de diversos grups com Les Hores, Tè de Roca i Esclat Gospel Singers. Especialista en cançons i danses, actualment és Cap de Departament a la Fundació Pere Tarrés i membre de Ballaveu. A més, ha col·laborat amb el projecte FOK de Kepa Junkera.
Xavier Rota i Boada (veu, guitarra i percussions)
Historiador, arxiver i músic d’Olesa de Montserrat, ha estat sempre vinculat a l’associacionisme cultural i la recerca. Ha estat membre d’Amanida Folk, Sants&Fot, Bruel i FOK de Kepa Junkera, i des de 2015 forma part de Ballaveu. Amb una vintena de discos publicats i diverses col·laboracions, imparteix classes de cançó, polifonia tradicional i dansa catalana al Centre Artesà Tradicionàrius des de 2006.
Roser Serrano Plana (violí, tenora i veu)
Musicòloga i intèrpret de violí i tenora, confia en l’art i la cultura com a eines per a l’educació i la transformació social. Amb arrels a l’Empordà i al Tarragonès, es dedica a la música des de diverses vessants. Com a intèrpret, forma part de La Filadora i Coi els Montgrons.
Joan Tomàs (contrabaix i veu)
Provinent d’una família de músics i amb una àmplia experiència en la música tradicional i altres gèneres, aporta les freqüències greus al projecte. Ha estat part de grups com Stukat del Bolet, Inxa Impro Quartet, Hora de Joglar, Romaní i Niu. Ha actuat en una dotzena de països a Europa i Amèrica i ha enregistrat nou treballs discogràfics.
Junts, aquests músics de gran talent i experiència formen La Baula, un grup que es nodreix de la riquesa de la tradició musical catalana i la seva capacitat d'innovar, aportant un so únic i fresc a l’escena actual.
No hay comentarios:
Publicar un comentario