jueves, 5 de junio de 2025

'Alienación': el nou disc de José Pérez Vargas

'Alienación': el nou disc de José Pérez Vargas que transforma experiències personals en una crítica profunda al nostre temps.

José Pérez Vargas presenta 'Alienación', un treball compositiu profund i arriscat que transforma moments vitals, persones i circumstàncies significatives en un paisatge musical ric i canviant. Aquest nou disc recull el testimoni del seu treball anterior 'Kosen-rufu', però s’allunya de les mètriques rígides per endinsar-se en un terreny molt més viu i orgànic, on el compàs, la melodia i l’harmonia dialoguen amb plena llibertat.

A diferència del seu anterior disc —on predominaven les mètriques irregulars constants—, 'Alienación' presenta peces en què els canvis de compàs i de numerador esdevenen part natural del discurs musical, adaptant-se a les exigències de la línia melòdica i a les bases de baix.

'Alienación' no és només una exploració musical: és també una reflexió profunda sobre la desconnexió emocional, social i artística del nostre temps. A través de la seva música, José Pérez Vargas denuncia una societat dominada pel consum, la indústria, les guerres i les ferides emocionals familiars. Però també hi planteja una via de sortida: la consciència, el diàleg i les relacions autèntiques.

Aquest àlbum és una proposta valenta, honesta i innovadora que convida a escoltar des de la sensibilitat, però també des de l’anàlisi. Un treball que no només sona, sinó que fa pensar i sentir profundament.

El disc 'Alienación' té una versió elèctrica i un altre en acústic


Un recorregut tema a tema:

1.'Alienación', el tema que obre el disc, és una clara declaració d’intencions. Amb una estructura que alterna seccions A i B plenes de canvis rítmics i elements de retrogradació en la línia de baix, la peça evoluciona amb una fluïdesa gairebé narrativa. La secció C afegeix textures minimalistes a través d’un diàleg entre piano i guitarra, creant una polirítmia hipnòtica que s'integra perfectament en el so global del disc. Una composició complexa, influenciada pel rock progressiu dels anys 70, el minimalisme i el jazz contemporani, que va trobar la seva forma definitiva en l’escenari, a través d’assaigs i directes.

2.'4nfibi0' comença com una balada, però aviat es transforma en una exploració rítmica rica en contrastos. Alterna mètriques diverses a les seccions A i B, mentre que la secció C manté un compàs de 3/4 estable amb obligats del piano, baix i guitarra. Aquesta estructura sosté una melodia extensa i expressiva, amb solos que es desenvolupen lliurement sobre una forma ABABC, aportant una sensació de respiració i maduresa.

3.'Justicia en Málaga' recorda l’etapa anterior de l’artista, amb tres seccions marcades i una estructura rítmica més estable. L’ús d’acords menors en relació de to i mig a la part A crea cicles simètrics de resolució, mentre que la part B juga amb l’alternança de quart major/quart menor. La part C sorprèn amb una anomalia harmònica que inclou acords com Mib7#9#5 i MImaj7(9), portant la peça cap a terrenys inexplorats.

4.'Mentiras verdaderas' s’endinsa en una harmonia frígia amb una cadència final en major, oferint una sensació cíclica i suggeridora. Amb una mètrica predominant de 4/4 que es trenca puntualment amb compassos de 5/4, el tema juga amb les expectatives de resolució, creant un clima de suspens i llibertat harmònica. La secció en 3/4 manté una cadència tradicional menor amb una melodia que es desplaça sobre una base rítmica intricada, fusionant dues mètriques simultànies.

5.'Pezuña' té el piano com a protagonista absolut. Construït sobre un 3/4 amb acentuacions que generen cicles irregulars (3/4, 7/8, 11/8), la peça evita la resolució directa, donant lloc a un flux constant de tensió i alliberament. A la part B, el tema juga amb la il·lusió mètrica i torna de nou a la melodia central, creant un fil narratiu cíclic i immersiu.

6.'Hide and Seek' és una exploració rítmica fascinant: compost en 11/4, el piano crea una base reiterativa que el baix accentua en diferents punts. Malgrat que el conjunt soni a una alternança entre 4/4 i 3/4, la mètrica global es manté, amb variacions a cada secció que generen la il·lusió de transformació constant, mentre la melodia es deixa portar pel joc rítmic.


Crèdits tècnics:

Gravació, mescla i màster de Mariano Miguez, a l'estudi Ideo entre novembre de 2023 i agost de 2024.  

Edició: José Riffo. 

Registre audiovisual: Alberto Richter.  

Edició de vídeos: Maria Regina Raffeto.  

Disseny: Maria Belén Terrón.


José Pérez Vargas és un baixista i compositor xilè, nascut a Peralillo i resident a Buenos Aires, Argentina. La seva trajectòria musical està marcada per una forta influència del jazz en totes les seves vessants, des del més tradicional fins al més modern, així com del rock progressiu dels anys setanta i les últimes composicions de Violeta Parra.

Des de petit va mostrar un gran interès per la música, començant amb la bateria i la guitarra. No obstant això, la seva veritable passió pel baix va sorgir en veure un vídeo de Led Zeppelin, on la base rítmica de John Paul Jones el va captivar completament. Poc després, va tenir l’oportunitat de tocar aquest instrument quan algunes bandes del seu poble necessitaven un baixista. En provar-ho, va descobrir la seva afinitat amb el baix i va decidir adoptar-lo com el seu principal mitjà d’expressió musical.

La seva formació musical es va consolidar quan va prendre classes amb l’experimentat baixista Francisco Madrid i, posteriorment, es va traslladar a Valparaíso (Xile) per estudiar música. Allà, va tenir l’oportunitat d’aprofundir en el jazz i envoltar-se de grans mestres i músics, fet que finalment el va portar a viatjar a Buenos Aires.

A la capital argentina, va estudiar a l'Escola de Música Popular d’Avellaneda, on es va especialitzar en interpretació musical en baix elèctric amb orientació en jazz. Durant la seva formació, va rebre classes de músics destacats com Guido Martínez, Máximo Rodríguez, Alejandro Herrera i Ariel Goldemberg. A més, va rebre formació particular en baix amb Carlos Madariaga i va participar en diferents tallers d’arranjaments musicals.

Des del 2008, exerceix com a docent a l'Estudi de Música Popular de San Telmo (Argentina), on imparteix classes de baix i dirigeix conjunts de funk i soul. L’any 2018, va formar el seu propi grup amb el qual va gravar un àlbum titulat 'Revolución Humana', encara que mai va arribar a editar-se oficialment.

El desembre de 2021, va gravar el seu primer disc com a solista, 'Kosen-rufu', un treball de jazz contemporani amb composicions pròpies, on va interpretar el contrabaix. Aquest àlbum va ser editat el setembre de 2022 pel segell Club del Disco.

Sempre en constant recerca de noves connexions i sons, José Pérez Vargas ha tocat i gravat amb músics de diferents països, consolidant-se com un artista versàtil i compromès amb l’exploració musical.

No hay comentarios:

Publicar un comentario