Com els bons llibres o les bones pel·lícules de ciència-ficció de viatges espacials, The first ghost on Eris, el disc de debut del duet Aurehl, ens enganxa i ens fascina perquè ens proposa un univers ambiental i narratiu on conviuen allò íntim i allò còsmic, connectant-se allò humà amb allò intangible. Instintivament ens atrau. A més, el seu llenguatge musical és hipnòtic i poètic, basculant entre el dream pop i el trip-hop, cosa que propicia l'atmosfera perfecta perquè tota l'obra tingui un vernís fronterer entre la llum i la foscor, entre allò real i allò oníric, entre allò visible i allò invisible. Més seductor encara.
Amb aquest to enigmàtic i per moments inquietant, i des de la seva seu a Barcelona, la parella formada per Itziar Lember i Jiroz explora al seu disc grans qüestions com l'amor, la transformació, la pèrdua, la vulnerabilitat o les pors amb una extraordinària profunditat emocional. En gran mesura és gràcies a la formidable capacitat interpretativa d'Itziar, la veu càlida de la qual és com una abraçada de llum en la solitud de l'espai exterior; però també es deu a una lírica fina i plena de simbolismes amb què resulta fàcil empatitzar. Entenem que es refereixen a la fragilitat dels vincles humans quan a Yellow Shoe Ghost parlen de l'amor sobrenatural entre l'hoste d'un vell hotel i el seu fantasma, o quan a Hold Me Tight canten això de Hold me tight / And heal me / Hold me tight! / And pull me Com també entenem que el pelegrinatge espacial a la llunyana 'Dysnomia', la lluna d'Eris, a la cançó que porta el seu nom, és una metàfora del viatge interior cap a les arrels de la nostra pròpia existència.
Les cançons esmentades han estat els tres singles d'avançament, i també podrien entendre's com la punta de l'iceberg estilístic de The first ghost on Eris: peces d'impecable dream pop, amb accent còsmic i impressionista i produccions netes amb domini d'allò orgànic sobre allò electrònic. Però a partir d?aquesta base el ventall s?obre i el so del disc s?enriqueix.
S'acosten al trip-hop entretallat i incòmode del Third de Portishead a Romance of Chaos, un tall visceral que parla del caos com a potencial creador; oa la versió més ombrívola de Massive Attack a 'Wave's Whisper', cançó que flueix amb la força del que resisteix. Coquetegen amb l'art-pop experimental a l'estil Björk a la increïble, majestuosa i màgica segona meitat de 'Symbiosis', una dansa gravitatòria entre dues presències que se sostenen i s'inspiren en el buit; o al de l'estil de Kate Bush o Goldfrapp a Satin Lover, on el dolor es converteix en trànsit cap a la curació.
Seguint el fil conductor de la temàtica general, que es podria resumir a enfrontar les ombres i les pors, buscant connexió amb les arrels o amb una cosa que ens supera, per renéixer de les cendres, les peces finals resulten especialment eloqüents. Sempre a la frontera de dos mons, en aquest cas la infància i l'adultesa, el que és real i el que és fantàstic, Aurehl retraten la lluita amb els nostres monstres interns per finalment deixar-los anar a 'Monster', segurament la cançó més experimental, electrònica i disruptiva del disc, que es presenta gairebé com una mena de cançó de bressol travessada per un malson. Després 'A Voice in the Woods' representa el retrobament amb els ancestres a través de la connexió amb la natura, amb les arrels i amb les estrelles; i, per concloure, Black Swan marca el ressorgir després del col·lapse. Un tema el to desafiant i seductor del qual coincideix amb el de 'Caution', on el duo retrata el perill del desig que consumeix.
La combinació d'una temàtica que explora terrenys espirituals i filosòfics amb l'ambientació màgica i envoltant del seu ventall estilístic confereix a The first ghost on Eris una lluentor especial. És un mapa emocional que servirà d'inspiració als qui habiten mons invisibles, foscos i solitaris, però que tot i així segueixen ballant cap a la llum. I si algú té dubtes sobre on és o quina direcció cal prendre, que segueixi la veu d'Itziar, perquè és el far que il·lumina el camí cap a l'espai exterior i cap al nostre interior.
No hay comentarios:
Publicar un comentario