martes, 23 de septiembre de 2025

XXXII edició del Festival de Música Antiga d'Aranjuez

Aquest any celebrem la XXXII edició del Festival de Música Antiga d'Aranjuez, que durant tota la seva trajectòria ha desenvolupat la tasca de difusió i divulgació de la música antiga, la música patrimonial i la seva vinculació amb la ciutat, la història, l'arquitectura i el paisatge del Reial Lloc i Vila d'Aranjuez.

ció del 2025 commemora dos grans mestres de la música: el 300è aniversari d'Alessandro Scarlatti i el 340è aniversari de Domenico Scarlatti, que va estar al servei com a mestre de música de la Reina Bàrbara de Bragança.

Aquest projecte fa un recorregut per la música de la família Scarlatti, on la música per a tecla es converteix en un dels grans protagonistes. La programació gira entre aquestes dues grans figures i la música del seu temps.


XXXII Música Antiga Aranjuez 2025

El temps dels Scarlatti

Programa

Dissabte 4 d'octubre

19.00 h. Capella de Palau Reial

Trobada amb els músics i concert

Concerto 1700 amb Carlos Mena, contratenor

Dir.: Daniel Pinteño

Bell pastor. Cantades per alt a la Capella Reial

J. Nebra, A. Corelli, J. de Torres, A. Literes

Recital amb algunes de les millors obres religioses compostes per alt de la primera meitat del segle XVIII a Espanya. José de Nebra, Antonio Literes i José de Torres, vinculats a la Reial Capella de Madrid, van destacar especialment per les cantades sacres escrites en castellà, mostrant influències tant de la nadala hispana com de la música italiana de l'època.

Diumenge 5 d'octubre

11.00 h. Passeig pel Jardí de l'Illa i concert a la Capella

Arribada opcional a Aranjuez des de Madrid amb el Tren de la Maduixa

13:00 h.: Capella de Palacio Real

La Spagna amb Jiayu Jin, soprano

Dir.: Alejandro Marías

Lamenti di Donna

G. Carissimi, B. Stronzi, C. Monteverdi

Sis dones protagonitzen cantates i laments que exploren emocions intenses, des del desig fins a la mort en un bell concert que mostra com la música barroca, influïda per la paraula i la retòrica, aconsegueix commoure profundament.

Diumenge 12 d'octubre

Arribada opcional a Aranjuez des de Madrid amb el Tren de la Maduixa

12.30 h. Teatre Real Carlos III

Trobada amb els músics i concert

Nereydas amb Filippo Mineccia, contratenor

Dir.: Ulisses Illán

Entre el mar i el foc: Scarlatti i el Teatre dels Somnis

(Àries d'amor, fúria i redempció al barroc napolità)

A. i D. Scarlatti

Encàrrec del Festival

Aquest programa inclou diverses recuperacions històriques d'Alessandro Scarlatti al seu centenari. El repertori que combina lirisme, virtuosisme i dramatisme, exemplificant la riquesa emocional i tècnica del seu llenguatge musical. La selecció, amb àries per a contralt, inclou obres representatives de la seva vastíssima producció operística i oratoris, oferint un recorregut per l'evolució del seu estil i la capacitat d'expressar les emocions humanes amb gran refinament.

Dissabte 18 d'octubre

19.00 h. Capella de Palau Reial

Trobada amb els músics i concert

Betlem Vaquer, soprano & Pèrgam Ensemble

La memòria on cremava

A. Literes, J. de Torres, J. de Nebra

Concert guanyador del Segell FestClàssica 2025

Pèrgam Ensemble presenta La memòria on cremava, un programa que evoca la música perduda a l'incendi de l'Alcázar de Madrid el 1734, on es va destruir l'arxiu de la Capella Reial. Literes, Torres i Nebra van recompondre el repertori amb noves obres sacres. Algunes peces van sobreviure gràcies a còpies enviades a Amèrica, com les conservades a Guatemala i Mèxic. Aquest programa recupera i reviu aquest llegat musical barroc espanyol, rescatat de les cendres per tornar a sonar avui.

Diumenge 19 d'octubre

11.00 h. Passeig pel Jardí del Príncep i concert a la Capella

Arribada opcional a Aranjuez des de Madrid amb el Tren de la Maduixa

13.00 h. Capella de Palau Reial

Delirivm Musica amb Èlia Casanova

Dir.: Juan Portilla

L'Arcàdia: Cantates de cambra d'Alessandro i Domenico Scarlatti

Scarlatti davant de Scarlatti, pare i fill es mostren com a grans mestres de la cantant, una cosa que sabíem del pare, Alessandro però que a Domenico resulta més cridaner atès el seu domini del teclat. Dos estils per entendre l'expressió dramàtica i el virtuosisme vocal. Barroc davant de preclassicisme.

Dissabte 25 d'octubre

17.00 h. Xerrada Juan Angel Vela de Campo & José María Domínguez:

El temps dels Scarlatti

19.00 h. Capella de Palau Reial

Harmonia del Parnàs amb Belén Roig, soprano

Dir.: Marian Rosa Montagut

Per dolça crema

Per a aquest singular recital, el músic Justo Sanz ha recuperat un instrument pràcticament desaparegut dels escenaris: el chalumeau. Creat per perfeccionar la flauta dolça i precursor del clarinet, molt popular al segle XVIII, va ser utilitzat per compositors com Telemann, Vivaldi o Caldara, i fins i tot l'emperador Josep I va escriure una ària per a soprano i chalumeau, que avui escoltarem. Les perfeccions tècniques aplicades a l'ins


No hay comentarios:

Publicar un comentario