miércoles, 20 de septiembre de 2023

Valoració de la 35a edició del Mercat de Música Viva de Vic

 


La 35a edició del Mercat de Música Viva de Vic assoleix la xifra més alta de professionals acreditats de la seva història. Més de 1.000 assistents acreditats, 906 professionals del sector de la música i 130 periodistes han participat durant 4 dies d’activitats i concerts a la zona de L’Atlàntida. Respecte al 2022 representa gairebé un 12% més d’assistents acreditats. 

Marc Lloret, director artístic del MMVV, ha destacat aquest matí, en una trobada amb la premsa, que es consolida la tendencia ja detectada l’any passat del relleu generacional amb l’augment de la presència de més empreses i professionals joves.  

Les xifres del 35è MMVV

En percentatges, el 80% de la participació professional ha estat catalana, mentre que l’assistència de professionals de la resta de comunitats autònomes ha estat un 12% i un 7,5 % els internacionals. 

A nivell internacional, la 35a edició del MMVV ha acollit un total de 67 persones de 25 països diferents. Itàlia, país focus del Mercat d’enguany, ha estat el més representat amb 11 professionals acreditats.

També han assistit al Mercat professionals d’Alemanya, Andorra, Anglaterra, Argentina, Bèlgica, Brasil, Bulgària, Colòmbia, Equador, Eslovàquia, França, Japó, Luxemburg, Macedònia, Noruega, Paraguai, Perú, Portugal, Hongria, Mèxic, Rep. Txeca, Romania, Estats Units i Txile.

Entrant al detall, les comunitats autònomes amb major representació han estat Madrid i la Comunitat Valenciana, que entre totes dues representen un 50% dels acreditats estatals (sense comptar Catalunya). Hi han assistit també representants del sector d’Euskadi, d’Andalusia, d’Aragó, Balears, Canàries, Murcia, La Rioja, Navarra, Galicia i d’Extremadura.

Activitats PRO

L’alt nivell de participació reafirma la confiança que té el sector en el MMVV com a plataforma per promoure la indústria de la música en directe. 

Aquests dies, a Vic, s’han celebrat un total de 850 reunions ràpides (speed meetings) i desenes d’altres que s’han donat de manera espontània, 88 presentacions breus de projectes i empreses (pitchings), i una desena de reunions sectorials i de treball amb associacions i entitats, a nivell estatal i internacional: Assamblea General d’ASACC, sessió de treball de la delegació italiana, junta de l’Acadèmia Catalana de la Música, presentació de la nova campanya d’ESCENA 25, reunió anual d’UPBEAT, reunió de la Comissió de música de la Red de Teatros, Auditorios, Circuitos y Festivales de Titularidad Pública, reunió de l’Associació Xàfec, reunió de MIM, Jornada de l’ARC i la Cambra de Comerç de Barcelona. En aquests espais d’intercanvi, representants de diferents perfils han pogut trobar-se amb l’objectiu de dinamitzar la indústria de la música en viu.

El MMVV Pro Catalan Arts ha comptat amb professionals del management, de festivals, agències de contractació, producció i sales de concerts, entre d’altres, així com d’institucions, ajuntaments, equipaments i serveis públics. El sector de la música ha estat representat a Vic amb un total de 635 entitats.

En el contingut de les presentacions breus (pitchings) ha sigut significativa la presència de propostes digitals en col·laboració amb el Barcelona Music Lub i el Barcelona Music Tech Hub. Els projectes que s’hi van presentar defineixen algunes de les possibles tendències de la música. 

Cal destacar la consolidació del projecte Link, que en la seva segona edició, amb 25 links, 18 empreses novelles i 7 entitats municipals. El projecte va néixer de la necessitat, per part de representants de la indústria musical catalana, de fomentar l'assistència de nous programadors i programadores municipals que no han participat mai al Mercat o que s’han incorporat recentment al sector. Aquests reben un acompanyament, assessorament i mentoratge dels més veterans, per introduir-se i entendre el funcionament de l’esdeveniment i conèixer dinàmiques de treball concretes del sector. 

En aquesta segona edició també s’han fet sessions específiques pensades per a les noves empreses del sector que han començat a treballar fa poc, i a les quals se’ls hi ha donat un suport per conèixer el funcionament de l'administració pública i/o el funcionament del MMVV.

La programació

Durant els quatre dies de Mercat, s’ha programat un total de 59 concerts en vuit escenaris diferents, alguns d’ells amb entrades exhaurides entre els quals els de Clara Peya, La Ludwig Band, Laura Andrés i Bru Ferri, i molts altres que han tingut aforaments del 90% com Alessio Arena & Suonno D’Ajere, Marc Parrot, Meritxell Neddermann, 2princesesbarbudes i Xavi Lloses. 

Una novetat en aquest sentit ha estat la incorporació de la Sala 3 de L’Atlàntida, un espai amb un aforament més petit que ha funcionat molt bé amb propostes més íntimes o poc conegudes que permeten tenir la mesura justa i necessària pel projecte. I la Jazz Cava ha passat a ser un escenari amb programació només de divendres vespre i nit.

En la 35a edició del MMVV, les preestrenes, estrenes de disc o de proposta escènica, han representat gairebé la meitat de la programació (26 de 59 concerts): Marco Mezquida, Los Sara Fontan, Carles Cases Strings Band, Maria Hein, Marc Parrot, Xavi Lloses, Eva Fernández, BOYE, LaboratoriA, Clara Peya, Paula Valls, Xarim Aresté, Amorante, Alba Carmona, Cia. Calajo, The Gramophone Allstars Big Band, Sexenni, Jo & SwissKnife, Kakawa, Xiula, 2princesesbarbudes, Marala, Mambo Jambo Arkestra, La Ludwig Band i Alessio Arena & Suonno D’Ajere.  

Enguany s’ha presentat una programació amb una major presència de propostes femenines. 30 de 56 grups/artistes han estat propostes artístiques liderades o co-liderades per dones, més de la meitat del total. El MMVV fa anys que és especialment sensible a promoure la presència femenina en els escenaris i en els darrers anys el volum de propostes de dones que es presenten no només ha augmentat si no que la seva qualitat i la seva personalitat faciliten augmentar la presència femenina en qualsevol programació artística. 

La 35a edició del MMVV ha estat una de les edicions amb més diversitat musical en les propostes programades. Hi ha hagut propostes grans i petites, intimistes, propostes que busquen l’èpica, divertides i més serioses, experimentals i més convencionals, de molts gèneres i totes les seves fusions possibles. Una edició també en la que els joves han demostrat la seva manca de prejudicis a l’hora de compondre música sense barreres estilístiques: Maria Hein, Bru Ferri, Eva Fernández, Paula Valls, Meritxell Neddermann, BOYE o la més consolidada Clara Peya, son una bona mostra d’artistes als que costa classificar segons els estàndards als que estem habituats. 

D’una altra banda ha estat una edició marcada per la convivència entre el model clàssic de presentació d’àlbum i projecte nou discogràfic (recordem, s’han presentat 26 estrenes) i la tendència dels artistes més joves a treballar a partir de singles i videoclips. 

L’escenari més multitudinari de la nit ha estat el del Sucre Estrella DAMM que va acollir prop de 15.000 persones durant els concerts de les Balkan Paradise Orchestra i de The Tyets. 

Aquesta nit Julieta, Ginestà i Los Mambo Jambo Arkestra clouran els concerts de la Plaça Major Vera i, per la seva banda, Lildami i Tesa ho faran a l’escenari El Sucre Estrella DAMM. Cata Raybaud, Kakawa i Meral Polat Trio tocaran al Casino a la tarda i vespre de dissabte, i la Plaça dels Màrtirs acollirà la semifinal del concurs Sona 9 amb i l’actuació dels guanyadors de l’any passat, els vallencs Figa Flawas.

El concert de Ginestà serà el quart concert d’aquesta edició del Mercat que comptarà amb interpretació de llengua de signes catalana, les motxilles vibratòries i els bucles magnètics.   

Des del 2020 s’ha incorporat al MMVV la interpretació del llengua de signes augmentant any rere any el nombre de concerts i diversificant els escenaris, i s’ha fet amb un treball de complicitat amb els artistes que actuen i, sobretot, una tasca acurada amb les agrupacions de persones sordes de la comarca. Per tal de fer la música més accessible i que l’experiència sigui el màxim de satisfactòria pels usuaris, s’ha comptat amb l'associació Inclusivxs a càrrec de la Interpretació de Llengua de Signes Catalana i Enbucle a càrrec de les motxilles vibratòries i el bucle magnètic. 

També s’ha garantit l’accessibilitat segura a tots els escenaris del Mercat i amb bona visibilitat per a persones de mobilitat reduïda.

Estudi impacte econòmic i xifres finals d’assistència

En els propers dies es tindran els resultats de l’estudi de l’impacte econòmic a la ciutat i de l’estudi de la petjada de carboni de tres dels espais més grans del Mercat: Plaça Major, El Sucre i Plaça Màrtirs, que es donaran a conèixer juntament amb l’assistència de públic final de tots els dies del 35è Mercat de Música Viva de Vic. 

La cobertura del MMVV s’ha dut a terme per part de 55 mitjans de comunicació o plataformes digitals i gràfics, que han acreditat un total de 130 periodistes, recolzant una vegada més l’esdeveniment que dóna el tret de sortida a la temporada musical de Catalunya.

No hay comentarios:

Publicar un comentario