lunes, 26 de febrero de 2024

Malcolm Scarpa ens presenta el disc "Malcolm meets Scarpa"

Inclassificable potser és l'adjectiu més apropiat a l'hora de definir musicalment una figura de la talla del genial Malcolm Scarpa. Un artista que personifica un temps que ja no és, una època en què gairebé tot era possible, Pioner de sons imprevistos, pintor d'escenes costumistes, introvertit i irònic a parts iguals. Un geni musical per descobrir per a la majoria que sempre va advocar per exercir el dret a mantenir-se lliure davant qualsevol circumstància; allunyat de modes i tendències, amb l'única premissa de ser fidel únicament així mateix, a la seva música, el seu art i, sobretot, la seva particular visió del món. Després de desaparèixer el 2022, el llegat de Malcolm Scarpa es perpetua amb l'edició d'aquest treball recopilatori. Es tracta d'una selecció de cançons escollides per la seva germana Rosa entre l'ingent material inèdit que al seu dia Malcolm va gravar a casa en format de casset. Una part petita de l'herència musical del músic madrileny per a delit i gaudi dels seus incondicionals. Un punt i seguit a la trajectòria d'un artista pioner i irrepetible que després de més d'una vintena de publicacions discogràfiques, continua sorprenent-nos amb la seva frescor i genialitat compositiva. Camaleònic i prolífic com pocs, la seva obra està esquitxada d'un inesgotable torrent d'influències, estils i tendències; com a figura referent i un dels pioners al costat de Ñaco Goñi al món del blues, passant pel swing, country, jazz, la música clàssica o el cabaret per arribar als seus inoblidables incursions al pop o la psicodèlia sota les influències dels seus adorats Ray Davies i Brian Wilson.

"Malcolm meets Scarpa" s'edita també en format vinil, amb un disseny gràfic acurat i una curosa selecció de temes que revisen de manera detallada bona part de les múltiples etapes de l'autor. Des de el seu començament amb Le Vals Hot i la seva psicodèlia pop, l'intimisme de There's a story going on i la foscor de "Frank the butler did it", el disc transita plàcidament cap al surrealisme d'"Eva", cantada en castellà, i la bella i malenconiós "I'm ready for the things to menja". "No place for Jolie" torna a la psicodèlia precedint a la inconfusible influència vocal de Ray Davies a "Baby Jane", mentre que el turmentat esperit de Brian Wilson sobrevola "Pedal Point". Malcolm posa de manifest la seva ja llegendària heterodòxia amb “Closing down a chapter" per després tornar al pop amb majúscules a la incontestable "Why should I be sad" i portar-nos fins la instrumental "The Bells". Encara que mai no es va arribar a publicar, "A Little Castilian town" forma part del grup de cançons que Malcolm havia seleccionat per ser editades que ara veu la llum: pur pop ple de belles harmonies vocals. "Northern sea" ens trasllada als sons de Califòrnia. Malcolm experimenta amb ritmes i harmonies impossibles a "Getting used to lose" per pujar el volum d'intensitat emocional a "Keep in mind".

Sempre a la recerca de les notes singulars, Malcolm ens regala "Bachelors of gold", reinventant-se en clau de jazz amb la instrumental "A Rose for J. Monterose". "Resumeix speed" juga sota la influència d'uns primigenis The Kinks per delectar-nos amb el seu inconfusible segell a "There's a candy store" una vegada més a la recerca de formes imprevistes. Un salt mortal cap a allò desconegut és la instrumental "The perennial burial" mentre "A garden on my mind" en clau de psicodèlia pop, és un altre dels talls elegits en el seu moment pel mateix Malcolm i que mai no va arribar a editar-se. El madrileny ens bressola suaument sota l'influx de les seves guitarres a "A quiet lullaby", taral·lejant-nos a l'orella "Ezozi's home". "Abocat al pati oa la lluna" obre nous paisatges sota la sonoritat de la guitarra espanyola i la veu com a simple element d'acompanyament, mentre el cinematogràfic piano de "Days gone by" deixa palès l'amor de Malcolm pel setè art. L'exquisida "I'll never find a girl like you" transita a mig camí entre The Byrds i The Beach Boys. Dissonant i delicada sona "Lady Algidol" mentre "Boy menges around" reprèn el millor esperit de la música dels seixanta. Aquesta magnífica i extensa selecció de cançons conclou amb Malcolm en la màxima expressió creativa; l'atmosfèrica "Three little flowers" amb i la instrumental i onírica "Sound wave". "Malcolm meets Scarpa" no és tan sols una feina per a iniciats, per contra, a més de dispensar la oportunitat de desvetllar la figura d'aquest compositor, cantant i guitarrista madrileny a tots aquells que no el coneixien, ens proposa un estret acostament a la música amb majúscules, l'artista amb ell mateix i la honestedat del seu art, lliure, sense barreres. Un disc que perpetua el llegat d'un artista únic i irrepetible.

No hay comentarios:

Publicar un comentario