"De cuando era viento" El titol del disc, és tambe el d'un vers del poeta argentí Alberto Szpumberg, que va viure a Barcelona des dels anys setanta fins a la seva mort, fa pocs anys. El fragment pertany al poema "Vidalita de la casa dejada", cançó que també forma part d’aquest treball.
En aquest treball, Joana de Diego ha reunit cinc cançons, quatre d’elles basades en poemes musicats i una de creació pròpia ("Cisne de cuello negro"). Hi ressonen veus literàries com les de Juan Gelman, Josep Palau i Fabre, Salvador Espriu i el mateix Alberto Szpumberg.
"...A partir dels seus textos, prenc prestat el poder de la paraula per imaginar ritmes, cadències i colors que dialoguen amb diferents tradicions: la música popular argentina, la brasilera, el son cubà… tot en una fusió creativa i original..." (Paraules de Joana de Diego).
El tema "Vidalita de la casa dejada" combina la lletra d'Alberto Szpumberg amb la música de Jorge Sarraute, i en aquesta preciosa vidala argentina acompanyen a Joana de Diego dues grans veus del panorama català: Carme Canela i Sabina Witt (filla de l’autor).
"De cuando era viento" és, sobretot, una proposta coral, on cadascun dels prestigiosos músics que hi han participat ha aportat el seu talent i la seva personalitat, deixant empremta des de la seva pròpia tradició (jazz, folk, folklore argentí, músiques del món, tradició ibèrica, músiques urbanes…). En aquesta cançó hi participen: Guillermo Gómez Álvarez (guitarres), Matías Míguez (baix), Pablo Cruz (bateria, percussió, bombo legüero), Xavi Lozano (flautes) i Martina Mir de Diego (piano i Fender Rhodes).
El disc ha estat gravat a Trampoline Music Studio per Didak Fernández i Adri González, mesclat per Marcos López i masteritzat per Yves Roussel. La imatge de portada és obra de Marcos Bejarano de Plastic Studio.
Crèdits tècnics:
Joana de Diego, veu.
Carme Canela, veu a "Vidalita de la casa dejada".
Sabina Witt, veu a "Vidalita de la casa dejada".
Guillermo Gómez Álvarez, guitarra i arranjaments.
Matías Míguez, baix i arranjaments.
Martina Mir de Diego, piano i Fender Rhodes.
Pablo Cruz, bateria, percussió i bombo legüero.
Xavi Lozano, flautes.
Gravació, Dídak Fernández i Adri González a Trampoline Music Studio.
Marcos López, mescla.
Yves Roussel, màster.
Marcos Bejarano de Plastic Studio, imatge de portada.
Ricard Tejada, fotografies.
Joana de Diego és cantant, compositora i flautista. Es forma en música clàssica al Conservatori del Liceu i en música moderna al Taller de Músics de Barcelona. Filla de la reconeguda cantant argentina de tango i folklore Elba Picó, creix envoltada de sonoritats diverses que marquen des de ben aviat la seva identitat artística.
Inicia la seva trajectòria en el món del jazz, on col·labora amb músics com Albert Bover, Horacio Fumero, Jordi Matas, Marc Ayza, Llibert Fortuny o Raynald Colom, i actua en nombroses sales i festivals. El 2007 realitza una residència artística a Viena per participar en l’obra 'Tres poemes brasilers', per a quartet de corda i dues veus solistes, composta per Pau Sandaran i presentada al conservatori d’aquesta ciutat.
Amb el temps, emprèn un camí més personal i es capbussa en la creació pròpia, desenvolupant una veu singular que beu del folk, la cançó d’autor i altres músiques d’arrel. La seva expressivitat, personalitat i originalitat han estat destacades pel públic i la crítica.
Ha publicat quatre discos: 'Lluny de les teulades' (2013), co-produït amb Pep Lladó; 'Wag i Jo, Jun i el Follet del Vent' (2016), un projecte familiar creat amb el músic brasiler Wagner Pa; 'Timbla' (2018); i 'Tel' (2023), àlbum il·lustrat premiat amb un ajut a la creació de la Fundació SGAE i compost conjuntament amb Xavi Lozano. Tots aquests treballs han estat presentats en escenaris com el festival Barnasants, els Jardins de Pedralbes, El Born CCM, la Nau Ivanow o el Festival Pirineos Sur.
Actualment, Joana de Diego col·labora amb el guitarrista Sergi Boal en un nou projecte produït per Nico Roig, que veurà la llum el 2026.
No hay comentarios:
Publicar un comentario