1. Com us vas iniciar en el món de la música i
quina es o era la teva motivació?
Vaig començar amb 10 anys
a tocar l’instrument, el clarinet. Vaig estudiar la carrera de clàssic i vaig
decidir no seguir estudiant ni clàssic, ni jazz, ni músiques contemporànies.
Vaig començar a escoltar i aficionar-me fer una estil de música popular, un
estil de música que poca gent fa per aquí “Música Klezmer”. La música popular
jueva, on el clarinet hi és molt present, i tècnicament un món molt interessant
a descobrir.
2. En quins projectes has participat?
En molts, Xot (guanyadors
del Sona9) que era folk i psicodèlia, una cosa bastant fora del comú en aquell
moment; Pomada en format quintet; Dúmbala Canalla que era músiques amb
influència de músiques de l’est i balcàniques; amb L’orkestina de música gitana
i balànica; amb la Banda de Sabadell; en orquestres; amb animació infantil: Amb
Jaume Barri i Landry el Rumbero; amb Carles Belda i Petita Festa i ara també en
el nou projecte Irrisori, que és música Klezmer amb tocs personals.
3. Com es crear el projecte “Irrisori” i quines
col.laboracions heu tingut?
Irriosori es un projecte
que el porto jo,després de recuperar moltes cançons i temes guardats des de fa
anys en un calaix. Amb l'Anatol Eremciuc, un noi acordionista de Moldàvia que
viu a Cornellà, la tuba Esther de Vilanova, Alvar Monfort a la trompeta i el
percussionista sabadellenc Oriol Garriga.
Hem venia de gust iniciar
un projecte meu, acústic i que sonés fàcilment. Una mena fanfàrria de cambra. Ara fa poc hem col·laborat en el nou
disc de Sabor de Gràcia, amb el tema Dgelem Dgelem, himne de la música gitana
per excel·lència.
4. Com us veieu dintre del panorama de la música?
Aquí, aquest estil de fer
música es relativament nou, no hi ha gaires bandes de música Klezmer. A fora es
poden comptar amb els dits de la mà, el més semblant seria La Colònia i Gipsy
Klezmer de Barcelona però que la majoria provenen de tot Europa, excepte la
Sandra, que és la cantant, i mirant una mica més enllà, Trivium Klezmer, que seria
el més semblant. El nostre estil s'assembla
més a les fanfàrries de l'est d'Europa, però en un format més reduit. I els
temes són originals.
5. Com us plantegeu els propers concerts?
Es molt recent i no tenim
disc a presentar, cosa que és una dificultat. Tenim un management, però és
difícil trobar mercat, no està la gent acostumada a trobar-se aquests estils de
músics i on ubicar-los, ja que és una música a cavall del jazz, tradicional i
música popular. A Europa hi ha més moviment.
6. Quin ha sigut el vostre millor concert com a
músics i espectador?
He fet tants, que no us
podria dir. Va... t'en diré un molt divertit
on vam tocar amb les tres bandes que tocava: Xot, Dúmbala Canalla i
Pomada, van ser moltes hores tocant.
Com a espectador un al
Palau de la Música “EL Tiempo de los Gitanos” on unien músics de ètnia gitana d’aquí, la India,
de Rajastan... Eren la Taraf de Haidouks, Esma Redzepova,
els Gitanos de Rajastán, i la Fanfarria Ciocarlia. Em va impressionar molt la
forma de fer música que tenien i la manera de transmetre-la i de comunicar-se
musicalment.
7. Quines són les vostres influencies musicals?
Moltes, he tingut vàries
èpoques. Amb Xot ens escoltàvem era
música del Nord d'Europa, com Hedningarna, Garmarna, amb la Música gitana i
Klezmer escoltava Klezmatics, David Krakauer, Les fanfàrries de Frank London,
Giora Feidman, Boban Markovic, Amsterdam Klezmer Band, Kroke, Bester quartet, entre
d'altres... Fent aquests estils de música, he anat cercant referents a fora, ja
que aqui no n'he trobat.
8. Quina es la teva última descoberta musical
emergent?
Escolto molt poca música,
no t'en diria cap com a descoberta. Però fa poc vaig tenir el plaer d'escoltar
David Krakauer en directe al Festival de Jazz de Barcelona. Un dels meus
referents des de fa molts anys. I d'alguna manera, amb un dels que he après
tècnicament l'estil escoltant els seus discs.
9. Un lloc on us agradaria tocar?
Festival on hi hagi moviments
en aquest estils de música. Festivals que fan per Europa de música gitana i
Klezmer. En aquest país estem bastant estancants musicalment, a Europa en canvi hi ha més diversitat
musical, aquí la gent no s’arrisca, estem més limitats. Crec que manca circuits
de música no tant majoritària. Circuits mínimament estables on puguis trobar
grups de formats més reduïts i acústics. De qualsevol estil.
10. Que aconsellarieu a un grup emergent que
comença ara amb el seu projecte musical?
Molta fe amb el que fas,
que toquin i escoltin molt, de tot arreu, empapar-se de tot arreu.
11. Què és el que us apassiona de la música?
La música pot ser un
mecanisme molt important de superació personal, motivació i assolir reptes,
compartir... Com a professor de clarinet a l'escola de música de Barberà del
Vallès vaig tenir una alumne que es va
presentar a concurs per tocar amb Mago de Öz, va guanyar i va tocar amb ells,
ara té corda per fer el que vulgui i es proposi.
Veure com creixen els
teus alumnes i com guanyen seguretat per aconseguir el que es proposen, m’omple
molt. Sigui amb la música o no. La música ens pot ajudar a créixer molt com a
persones.
La música és molt
agraïda.
No hay comentarios:
Publicar un comentario