viernes, 11 de septiembre de 2020

Joan Pérez-Villegas ens presenta nou treball "Blau salvatge"


"Blau Salvatge" és un treball calidoscòpic conformat per sis paisatges sonors, cadascun d’ells dotat d’una llum i uns colors distintius que els confereixen la condició d’obres úniques, alhora que atribueixen coherència discursiva entre totes elles. Amb l’ànim d’obtenir resultats diversos, cada obra ha estat abordada des d’un punt de partida i a través d’un procés compositiu diferent. També la singularitat d’una agrupació instrumental gens convencional facilita el so únic del conjunt.

Gravat a Barcelona -on Joan Pérez-Villegas es va formar en percussió clàssica i contemporània i en composició a l’ESMUC- aquest àlbum ha estat concebut per l’autor com una síntesi de les seves vivències i els seus aprenentatges en la ciutat comtal, tant a nivell musical com humà. Els joves artistes que han col·laborat en aquest projecte són, sense excepció, amics i companys d’estudis: Pau Lligadas (baix), Josep Cordobés (bateria), Ariadna Rodríguez (violí), Pau Vidal (flautes), Toni Pineño (clarinets), Joan Mar Sauqué (trompeta), Max Salgado (trompa), Leire Corpas (guitarra) i el mateix Joan Pérez-Villegas (marimba i vibràfon) han sigut els intèrprets que, sota la batuta de Miquel Villalba, van enregistrar els dies 21 i 22 de Juny del 2019 a l’estudi de Sol de Sants (amb n’Alberto Pérez). Produït pel Joan i en Marc Urrutia, la mescla i la masterització del CD ha recaigut en mans d’aquest últim. També han aportat el seu treball n’Àngel Pérez (vídeos i fotos) i na Gemma Ragués (il·lustracions) qui, juntament amb Carla Ejarque, s’ha encarregat del disseny del disc.

La trajectòria del compositor i percussionista ens ajuda a entendre d’on sorgeix l’univers musical que ens ofereix, on música clàssica, jazz i música contemporània, com si dels tres colors primaris es tractés, es superposen i es combinen a cada moment per donar lloc a una paleta amplíssima de tons resultants. L’exploració rítmica, que ja s’ha convertit en firma de l’autor, no se’ns fa esperar ni un minut, essent Algorritme I la peça que dóna inici a aquest disc. A la segona obra, la més llarga de l’àlbum i homònima a aquest, l’harmonia i la variació tímbrica i motívica cobren protagonisme. La melodia que el vibràfon i els cròtals ens xiuxiuegen al començament de Joc de Dames i que s’anirà variant al llarg de quasi 9 minuts, no és altra que la de la cançó popular La Dama de Mallorca, constituint un homenatge per part del compositor a la seva terra natal. Després d’un plàcid final, ens sorprèn l’agressivitat de Dues Pinzellades: Dripping, l’única obra dodecafònica d’aquest compendi, inspirada en la tècnica pictòrica del “dripping”, desenvolupada pel pintor nord americà Jackson Pollock. Vaivé és l’única peça on, en lloc de violí, sentim la guitarra clàssica. En aquesta obra, vertebrada per una cèl·lula rítmica que no deixarà mai d’estar present, podem percebre sonoritats de gospel, música brasilera, funk, etc., que n’han fet d’ella el single. Amb Floorislava conclouen aquests 43 minuts de música; una peça textural en la que és difícil sentir melodies cantables, i on una sèrie de cànons formen un entramat sonor que no atura de créixer fins a asfixiar a l’oient, per alliberar-lo sobtadament en un final abrupte.

Actualment, Joan Pérez-Villegas estudia composició de jazz contemporani a Berna (Suïssa), mentre prepara el llançament d’aquest disc i segueix desenvolupant nous projectes, tot i que freqüenta Catalunya, on segueix exercint com a freelance.

El proper dimecres 16 de setembre a la fàbrica de creació Fabra i Coats de Barcelona farà el concert de presentació

No hay comentarios:

Publicar un comentario