martes, 30 de julio de 2024

Pat Metheny, ens presenta nou disc: MoonDial

 


El passat 26 de juliol, el llegendari guitarrista, compositor, improvisador i guanyador de 20 premis Grammy nord-americà, Pat Metheny, llança el seu nou àlbum, MoonDial, editat per BMG. Això segueix al llançament de tres senzills de l'àlbum: la cançó principal, un original de Metheny; “You're Everything” de Chick Corea; i la cançó de Lennon-McCartney “Here, There and Everywhere”. MoonDial recorda els enregistraments anteriors del guitarrista One Quiet Night (2003) i What's It All About (2011), en el sentit que és purament un àlbum en solitari sense sobreenregistraments, gravat amb una guitarra baríton. Però aquesta vegada l'instrument és una guitarra baríton amb cordes de niló feta a mida per Linda Manzer, una col·laboradora propera de Metheny i una de les luthiers més importants del món. Combinada amb un nou tipus de corda de niló fabricada a Argentina, aquesta guitarra li va permetre a Metheny utilitzar un sistema d'afinació que fins ara només havia trobat possible amb cordes d'acer, i el seu entusiasme per la nova configuració el va portar a fer alguna cosa que mai abans havia fet: concebre, gravar i llançar un nou àlbum enmig d'una altra gira. Ell comenta:

Moondial és un disc realment especial per a mi. És increïblement personal: cada segon disc està dedicat a les qüestions centrals per a mi del que és ser músic. En termes de tacte, en termes de so, en termes dharmonia, en termes de melodia. D'alguna manera, hi ha alguna cosa en aquest instrument on realment puc concentrar-me en les coses.

MoonDial és una combinació de melodies originals inspirades en el nou instrument i estàndards per als quals és la combinació perfecta. A més dels senzills ja llançats, les pistes inclouen els estàndards de Matt Dennis “Angel Eyes” i “Everything Happens to Me” (combinats amb “Somewhere” de Bernstein); “My Love and I” de David Raskin, escrita per a l'Apache occidental de Burt Lancaster; i el tradicional “Londonderry Air”. Molts dels originals de Metheny van ser escrits durant la gira Dream Box de la tardor passada, mentre explorava les possibilitats de la nova configuració, però també va revisar la seva pròpia cançó “This Belongs to You”, gravada originalment amb el seu Unity Band el 2012. Tot el material comparteix una vibra que Metheny anomena “contemplació intensa”, en què l'instrument mateix ocupa un lloc central. El guitarrista explica:

Algú va dir que és molt suau, cosa que crec que és una bona manera de dir-ho. ¡Però en altres aspectes és tan intens! És com si ho pugéssis molt, cosa que suggereixo, aniries a un altre lloc, especialment si vas des del principi fins al final. Aquest tipus d'ambició transcendent sempre ha estat el que jo mateix he experimentat dels meus músics preferits.

Metheny ja ha produït un catàleg de més de 50 enregistraments que han obtingut 39 nominacions al Grammy i 20 premis en dotze categories diferents. Mesurat en termes dinfluència, aquest catàleg és únic a la seva classe. New Chautauqua del 1979 va definir gairebé per si sol una era de música americana instrumental amb cordes d'acer que va generar legions d'imitadors. 'Zero Tolerance for Silence' va traspassar els límits de la creació musical moderna una vegada més i va servir com a peça complementària del disc guanyador del Grammy Secret Story. El Projecte Orchestrion –per al qual Metheny va escriure la música i va construir una sèrie d'instruments que serien controlats per la seva guitarra, gravant els resultats tant a l'estudi com en un concert en viu– era tan nou en concepció i execució que, fins i tot més de una dècada després, es distingeix de qualsevol idea prèvia sobre allò que un intèrpret solista podria aconseguir només a l'escenari.

Al costat d'aquests projectes hi va haver un altre corrent de desenvolupament. Els seus dos enregistraments consecutius de guitarra solista de baríton, One Quiet Night i What's It All About, van ser guanyadores del Grammy i predecessores estilístiques de MoonDial. No només brillen com a enregistraments purament de guitarra solista, sinó que el sistema d'afinació completament nou que van introduir va permetre a Metheny crear un rang gairebé orquestral, des del baix fins a la soprano, que se sent novament a MoonDial.

No hay comentarios:

Publicar un comentario