miércoles, 21 de enero de 2015

Entrevistem a Xavi Lloses


1. Com et vas iniciar en el món de la música i quina es o era la teva motivació?
A casa meva ningú tocava res però sempre hi havia entusiasme per la música. El meu pare va comprar un orgue moble de segona mà, allà ja recordo composar temes abans de no conèixer cap nota. La motivació? el misteri de la propagació del so, l'alquímia de les harmonies, les dissonàncies, aquest material intangible, invisible però que et permet construir móns infinits i expressar allò  on no arriben les paraules...

2. Com es crear el projecte del Nautilius? Com ha estat l’experiència de muntar-lo i tocar dins del temple romà dins del Mercat de Música Viva de Vic?
Tota gran idea sol néixer d'idees més petites, jo  ja treballava amb instal•lacions aquàtiques amb recipients on hi enviava bombolles amb compressors, controlats per arduino, i on recollia el  so amb hidròfons i micròfons de contacte, d'aquí al "Nautilus" només cal deixar lliure la imaginació i fàcilment s'hi arriba, cal tenir perseverança, poca son i envoltar-te d'un equip excepcional de persones talentoses i amants dels reptes.
L'experiència a Vic no em podia deixar millor record, i poder instal•lar el Nautilus al Temple Romà amb tot el misticisme que comporta va ser un regal... pràcticament vaig viure una setmana entre aquelles parets mil•lenàries.

3. En quins projectes has col.laborat i col.labores? Quines facilitats has tingut per gravar i promocionar els discs?
He tingut la sort de veure'm involucrat en una gran diversitat de projectes i en àmbits molt dispars, composar per grans events multitudinaris, teatre, dança, cinema, música electrònica, acompanyant artistes coneguts, instal•lacions, exposicions, etc... a tot arreu crec que he aprés alguna cosa, i això inevitablement va forjant un discurs.   Ara mateix col•laboro estretament amb en Lluís Danés, amb Refree, Nico Roig i  "Os meus shorts", amb la Marina Rossell, amb l'artista Alex Pallí que ambdós integrem "Amb un dimoni a cada orella", amb en David Sarsanedas , el col•lectiu Nuboläris, i d'altres coses que duc entre mans ...
Facilitats per grabar i promocionar els meus discs? doncs encara sort que ràpidament vaig entendre que si vols estar ben servit t'has de fer tu mateix el llit, així als 16 anys recordo adquirir de segona mà un 4 pistes a cassette i aquí es va començar a embolicar la troca. Ara tinc el material necessari per gravar el que necessito, o gairebé.... grabar avui en dia es fàcil, lo complicat és trobar el feedback necessari per no defallir en aquesta cursa de fons.  Als qui ens agrada fer projectes normalment no se'ns dona massa bé gestionar-los i divulgar-los, i això no ajuda gens. És important tenir molt clar que lo important és el camí, i procurar disfrutar-lo malgrat les adversitats.

4. Com et veus dintre del panorama de la música catalana i com veus el panorama?
Doncs de panorames n'hi han tants com llonganisses i van i venen, amb els anys intento envoltar-me de gent a qui admiro el seu art i procuro que entre tots ens intoxiquem de coses bones que reverteixin a cadascú d'una manera o altra... Ja he vist passar unes quantes  escenes, no crec que ningú em pugui relacionar amb cap moviment en concret, i no em treu gens la son.

5. Com definiries la teva música?
Tant sols procuro fer músiques sincerament perilloses

6. Com us plantegeu la nova gira o el que queda de l’any? 
tinc un munt de projectes entre mans, tant sols desitjo poder trobar el temps necessari per dur-los a terme amb el rigor necessari i disfrutar-los.

7. Quin ha sigut el teu millor concert com a músic i espectador? 
sincerament és molt difícil contestar aquesta pregunta, com comprendreu , procuro donar-ho tot a cada concert, després el destí  s'ocupa de posar-ho al seu lloc... l'únic que puc afirmar és que segurament he après molt més de concerts desastrosos que d'altres que hagin estat un èxit.

8. Quines són les teves influencies musicals? 
per citar a algú us puc dir, Debussy, Stravinsky, John Cage, Aphex Twin, Max Cooper, Egberto Gismonti, Brian Eno, Mestres-Quadreny... però la llista dels no citats és molt més llarga dels que esmento.

9. Quina es la teva última descoberta musical emergent?
ara mateix busco més el silenci que no quelcom que m'enlluerni, però per citar alguna de les darreres descobertes us diré Max Cooper.

10. Un lloc on t’agradaria tocar?
la cirereta del pastís de la música es poder viatjar, tocar ben lluny, visitar paÏsos  en qualitat d'artista és un luxe que no té preu, tot i que a vegades les condicions puguin ser precàries...
 posats a demanar m'encantaria fer un concert per pingüins a l'antàrtica

11. Que aconsellaries a un grup emergent que comença ara amb el seu projecte musical?
hores d'assaig, fer una bona pinya, perseverança i molta rauxa. Malauradament nosaltres mateixos solem ser el primer escull per les escomeses pròpies, si no hi creus surt corrent.

12. Què és el que us  apassiona de la música?
m'apassiona l'art, la música només és una matèria més de les que puc treballar, i alhora la que més domino, però m'apassiona la idea, el concepte, el repte, les múltiples lectures, allò inesperat, imprevisible, desconegut o desapercebut, en fi,  per explorar i on expressar.





No hay comentarios:

Publicar un comentario